Russell overtuigd van snelheid W13: "Zonder gele vlag stond ik voor Pérez"
Russell overtuigd van snelheid W13: "Zonder gele vlag stond ik voor Pérez"
De Brit verwacht een goede race voor Mercedes in Zandvoort.
George Russell start de Grand Prix van Nederland vanaf plek zes, maar kijkt terug op een frustrerende kwalificatie. De Brit gaat ervan uit dat dat hij zonder de gele vlag, die veroorzaakt werd door de spin van Sergio Pérez, hij voor de Mexicaan had gestaan.
Op een relatief kleine baan zoals Zandvoort zijn de onderlinge verschillen tussen de teams klein en Lewis Hamilton, als best geklasseerde Mercedes, moest slechts drie tienden toegeven op de snelste tijd van Max Verstappen. Russell had last van de gele vlag die veroorzaakt werd door Pérez en kwam daarom als zesde over de streep. Het vertrouwen in de W13 is echter gegroeid, want de Brit dicht zichzelf goede kansen toe voor het podium op zondag.
Frustrerende kwalificatie
"Het was frustrerend, want als ik gewoon had kunnen doorgaan, zelfs zonder DRS, dan had ik echt comfortabel voor hem gestaan en dat had een flink verschil gemaakt", legt Russell uit over de impact van de schuiver van Pérez. Toch legt hij de verantwoordelijkheid voor het resultaat bij zichzelf neer. "We hadden tijdens Q2 wat problemen en daarom moesten we een extra setje banden gebruiken en die kwamen we tekort in Q3 en dat heeft onze plannen in de war geschopt", verklaart Russell.
Voor de wedstrijd op zondag verwacht hij nog wel wat plekken goed te kunnen maken. "Het goede nieuws is dat we een snelle raceauto hebben voor morgen. We starten vanaf plek zes, de vuile kant van de baan, dat is wel frustrerend", gaat hij verder over zijn kansen.

Rookbom
De rookbom die in Q2 op de baan werd gegooid zorgde voor een rode vlag-situatie en dat had ook effect op Russell. "Laten we vooropstellen dat de atmosfeer hier echt heel goed is, misschien wel het beste van het hele seizoen. Het is daarnaast best wel indrukwekkend om te zien wat ze hier hebben neergezet als geheel evenement. Alleen je kan dit soort dingen [rookbom] niet doen. Het is eigenlijk een schande voor de rest, want iedereen moet ineens even wachten."
Ondanks dat het met de rookbom op Zandvoort misging, is Russell wel voorstander van het gebruik ervan. "Het zijn van die dingen die ongevaarlijk zijn, maar tegelijkertijd voor schade kunnen zorgen. Het is een spektakel als je het op de tribunes ziet. Het lijkt me niet leuk als je er zelf tussen staat, maar het hoeft niet verboden te worden, want het is tegenwoordig onderdeel van de show. Maar ik hoop wel dat mensen er verstandig mee omgaan", concludeert Russell.
Aanbevolen door de redactie
GPFans Game
Ben jij net zo snel als Verstappen? Test hier je reactiesnelheid!
Max Verstappen
Tost heeft hoge verwachtingen van updatepakket Red Bull: "Max gaat sterke prestatie leveren"
Recap
Cruciaal nieuws voor Verstappen uit Red Bull-fabriek, FIA heeft slecht nieuws voor Nederlander | GPFans Recap
F1-reglementen
FIA kondigt per direct reglementswijzigingen aan voor huidig Formule 1-seizoen

Wijzig je tijdzone:
Net binnen
Leclerc staat auto af aan Beganovic tijdens VT1 in Oostenrijk | F1 Shorts
- 27 minuten geleden
- 46
Tost over Verstappen in 2026: 'Grootste wapen valt daardoor weg'
- 1 uur geleden
VIDEO: Assen zet grote stap naar Formule 1 met licentie-aanvraag | GPFans Recap
- 1 uur geleden
- 1
Verstappen over Oostenrijk: 'Spannend hoeveel tijd dit nieuwe pakket oplevert'
- 1 uur geleden
FIA onderzocht wagen Hamilton vlak na overwinning in Spanje
- 2 uur geleden
- 1
'Mercedes moet mogelijk diffuser aanpassen voor Oostenrijk: Ferrari wint politieke strijd'
- 3 uur geleden
- 2
Veel gelezen
Strafpunten F1: Stroll raakt punten kwijt richting GP Oostenrijk, extra straf voor Colapinto
- 21 juni
Stukje tape komt McLaren heel duur te staan: FIA bevestigt straf na stilvallen Norris
- 5 juni
Verstappen krijgt lachers op de hand in perszaal Monaco met advies voor Antonelli
- 7 juni
Hamilton haalt uit: "Er is een reden dat ik zeven wereldkampioenschappen heb"
- 15 juni
Norris spreekt al van Formule 1-pensioen: "Ik wil kinderen en wil hier weg"
- 22 juni
Antonelli trakteert Kardashian op champagnedouche na ophef over 'gestolen' handdoek
- 9 juni
Gerelateerd nieuws
Dit zijn de beste reismogelijkheden naar de Dutch Grand Prix
Formule 1 Dutch Grand Prix voor iedereen in Nederland gratis te zien
Albon over Zandvoort: 'Alsof je met de auto door een supermarkt rijdt' | GPFans News
Verstappen kijkt nu al uit naar Zandvoort: "Blijft bijzonder om te zien"
F1 standen
Coureurs
- Lewis Hamilton
- Charles Leclerc
- Lando Norris
- Oscar Piastri
- Franco Colapinto
- Pierre Gasly
- Isack Hadjar
- Max Verstappen
- Alexander Albon
- Carlos Sainz
- Andrea Kimi Antonelli
- George Russell
- Oliver Bearman
- Esteban Ocon
- Fernando Alonso
- Lance Stroll
- Liam Lawson
- Arvid Lindblad
- Gabriel Bortoleto
- Nico Hülkenberg
- Valtteri Bottas
- Sergio Pérez
Races
-
Grand Prix van Australië 2026
-
Grand Prix van China 2026
-
Grand Prix van Japan 2026
-
Grand Prix van Bahrein 2026
-
Grand Prix van Saoedi-Arabië 2026
-
Grand Prix van Miami 2026
-
Grand Prix van Canada 2026
-
Grand Prix van Monaco 2026
-
Gran Premio de Barcelona-Catalunya 2026
-
Grand Prix van Oostenrijk 2026
-
Grand Prix van Groot-Brittannië 2026
-
Grand Prix van België 2026
-
Grand Prix van Hongarije 2026
-
Grand Prix van Nederland 2026
-
Grand Prix van Italië 2026
-
Grand Prix van Spanje 2026
-
Grand Prix van Azerbeidzjan 2026
-
Grand Prix van Singapore 2026
-
Grand Prix van de Verenigde Staten 2026
-
Grand Prix van Mexico 2026
-
Grand Prix van São Paulo 2026
-
Grand Prix van Las Vegas 2026
-
Grand Prix van Qatar 2026
-
Grand Prix van Abu Dhabi 2026
Partners (Ook adverteren?)
Volg ons op social media
Redactie & bedrijfsinformatie
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem
Nederland
+31 6 455 168 60
Bekijk de contactpagina
Realtimes Network
- Redactie
- Privacy
- RSS
- Contact
- Adverteren
- Statuut
- Vacatures
- Betting uitzetten
- Android
- iOS
- Publicatieprincipes
- Correctiebeleid
- Eigendom & financiering
- F1 Tickets
Copyright (©) 2017 - 2026 GPFans.com
Realtimes Network











