Welcome to GPFans

CHOOSE YOUR COUNTRY

  • NL
  • GB
  • NL
Stewart vindt straffen in F1 te laag: 'In mijn tijd zou Verstappen zijn verongelukt'

Stewart vindt straffen in F1 te laag: 'In mijn tijd zou Verstappen zijn verongelukt'

F1 Nieuws

11 reacties

Stewart vindt straffen in F1 te laag: 'In mijn tijd zou Verstappen zijn verongelukt'

Stewart vindt straffen in F1 te laag: 'In mijn tijd zou Verstappen zijn verongelukt'

Voormalig Formule 1-coureur Jackie Stewart vindt de straffen in de sport te laag, waardoor volgens hem de coureurs meer risico durven te nemen.

Met een oranje bril op zijn wij Nederlanders natuurlijk allemaal (een beetje) voor Max Verstappen als hij in de Formule 1 zijn rondes afwerkt. Als er dan een incident gebeurt zoals op Silverstone of afgelopen weekend in Hongarije, dan is de frustratie logisch. De straffen voor boosdoeners, in dit geval Lewis Hamilton en Valtteri Bottas van Mercedes, zijn dan al snel te laag voor ons. Hamilton kon de race in Groot-Brittannië uiteindelijk zelfs met overmacht winnen, ondanks de straf die hij kreeg na zijn fout tegen Verstappen. Stewart heeft ook zijn vraagtekens gezet bij het strafsysteem in de Formule 1 en vindt de consequenties bij overtredingen veel te laag.

Veiliger circuit

"Lewis' incident met Verstappen was zeer verontrustend voor mij", zegt Stewart in gesprek met Talksport. "Als dat in mijn tijd was gebeurd, of in enige tijd nadat ik F1 reed, was Verstappen verongelukt", aldus de drievoudig wereldkampioen. “Het circuit is zo veilig gemaakt, de uitloopgebieden zo groot en de constructies waarop hij [Verstappen, red.] uiteindelijk tot stilstand kwam. Zelfs toen waren de G-krachten enorm. Ik denk dat dat een goed voorbeeld was van wat Silverstone heeft gedaan om de baan veiliger te maken."

Silverstone als voorbeeld

Volgens Stewart kon het zo fout gaan doordat coureurs de risico durven te nemen. "Ze maken er gebruik van dat er niet zo streng gestraft wordt. Daardoor nemen sommige mensen te veel risico. Die eerste ronde van Silverstone was daar een goed voorbeeld van. Allebei de coureurs gingen die bocht te heftig in, al helemaal als je beseft dat ze aan het begin van de race zaten. Dat moet aangestipt worden. Helaas kost het soms een hele grote actie of zelfs een leven om tot die realisatie te komen."

Hamilton had zwaarder gestraft moeten worden?

6.817 stemmen
Wat vinden jullie?
Ed V vld

Als we de Fia mogen geloven dan wordt er niet gekeken naar de gevolgen maar naar het ongeluk. Dan is het raar dat er 10 sec aan Hamilton en 5 plaatsen aan Bottas gegeven wordt. Mijn inziens moet de coureur die fout is zo gestraft worden dat die er schade van ondervind en niet alsnog de boven liggende partij is.

13 3

Reacties (11)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Inloggen
 

Schrijf een reactie

Reacties (7)

Gravatar
Regular
Ed V vld
Gravatar
27
225
57
Jun 2021
First Poster
Ed V vld

Als we de Fia mogen geloven dan wordt er niet gekeken naar de gevolgen maar naar het ongeluk. Dan is het raar dat er 10 sec aan Hamilton en 5 plaatsen aan Bottas gegeven wordt. Mijn inziens moet de coureur die fout is zo gestraft worden dat die er schade van ondervind en niet alsnog de boven liggende partij is.

Gravatar
Senior
renegade
Gravatar
86
923
229
Jul 2021
renegade

Volledig mee eens Ed. De FIA zet zich zo verschrikkelijk voor schut op deze manier. De schuldige coureurs moeten in zo’n situatie direct uit de race worden genomen indien ze zelf door kunnen tenminste + grid straf volgende race + dragen lasten schade… Iedereen is toch voor fair en straight racing? Dat is het nu totaal niet! Kijkers gaan massaal afhaken als dit zo blijft… dan gaat het zeker veranderen op den duur, want er moet geld binnen blijven komen - met kruiwagens tegelijk…

Gravatar
Amateur
Geo73
Gravatar
5
17
21
Jul 2020
Geo73

Hamilton had 1 race ban moeten krijgen en bottas gewoon achteraan aansluiten. Rekeningen naar de veroorzaker van de chaos en klaar. Ik snap niet dat die FIA zulke zaken niet gewoon oppakt. Zal wel in de naam zitten. FIA / FIFA. Allemaal zelfde politiek.

Gravatar
Senior
Lance
Gravatar
121
420
955
Jul 2020
Lance

Snappen jullie er nou echt zo weining van???

Bottas kon niet verder rijden!!!! Wat heeft 10sec straf dan voor zin????

Het verschil!!!

Hamilton ik WEL verder rijden dus slaat gridstraf voor de VOLGENDE race toch nergens op.

stelletje jankers die er niks van snappen!!!

Gravatar
Senior
Reese75
Gravatar
483
4631
989
Sep 2020
Reese75

Je hebt helemaal gelijk hoor @Lance maar wat je hier leest is voornamelijk emotie.

Had Bottas door kunnen rijden hadden we niet raar moeten opkijken indien hij ook slechts 10 seconden had gekregen. Er wordt namelijk ook rekening gehouden met het natte wegdek. De ene straf lijkt veel zwaarder dan de ander.

Stel, straks in Spa, Bottas kwalificeert zich als derde, dan zal hij naar P8 toe schuiven. Hij heeft dan alle gelegenheid om zichzelf terug naar P3 te rijden, iets wat - zeker in de Mercedes W12 - neer komt op een 10 sec. Zaken als een race-ban moeten we louter aan beginnen als er echt sprake is van opzettelijk gedrag. Wat betreft het budget-cap. Hier moet de FIA echt over gaan nadenken. De ander de rekening laten betalen gaat nooit gebeuren, de ander wilt weten waarom de rekening zo hoog is, wat uiteindelijk leidt tot een kijkje in de keuken wat natuurlijk nooit gaat gebeuren.

Nee, incident-schade zou, voor het deel wat niet is afgewaardeerd, los van de budget cap moeten staan!

Gravatar
Senior
Lance
Gravatar
121
420
955
Jul 2020
Lance

Dan mis je toch het doel van bugetplafond?

Het gaat erom dat de kleinere team mee kunnen doen en er geen extra kosten komen in het seizoen.

Soms voor de rijkere teams is het kloten.

zo is het nou eenmaal.

Gravatar
Senior
Reese75
Gravatar
483
4631
989
Sep 2020
Reese75

Ja maar daarom zeg ik ook incident schade. Stel de motor kost € 800.000 en deze gaat door toedoen van een ander eer aan, terwijl deze nog zo'n 4 van de 7 races mee moest gaan dan dient 4/7e deel van € 800.000 buiten het budget te vallen. Het blijft een lastige kwestie dit.

Gravatar
Senior
MarcoMwwww
Gravatar
327
1974
911
Sep 2020
MarcoMwwww

Deels met je eens Lance, maar met beter voorstel komen is er niet bij. Straffen zijn toch te licht?

Show all replies (4)
Gravatar
Regular
Fair play
Gravatar
13
63
35
Aug 2021
Fair play

Denk ook dat rijders teveel risico nemen als ze te weinig gestraft worden. Budgets zijn goed, maar buiten je schuld moet dit anders.

Het kan niet zo zijn als je goed presteert, je afhankelijk bent van andersmans stommiteiten.

Heeft ook niets met kampioenschapwaardigheid te maken. We willen fairplay en dat voor iedereen.

Iedereen mag van mij winnen als ie het in zich heeft.

Gravatar
Amateur
Jordy_F1
Gravatar
9
68
12
Aug 2021
Jordy_F1

Als zelfs de grote Jackie Stewart t zegt, is dr toch een kern van waarheid in, of niet?

Gravatar
Regular
MarioZitterd
Gravatar
23
174
64
Dec 2020
MarioZitterd

Zeker een goed punt van Marchal, zeker zit het in de naam.....

gelijke monniken gelijke kappen.

dan op zijn minst had Hammy achteraan moeten sluiten en de volgende race 5 plaatsten gridstraf

Ontdek het op Google Play