Welcome to GPFans

CHOOSE YOUR COUNTRY

  • NL
  • GB
  • NL
Verstappen schaart zich achter Norris: "Je zou hier geen raceban voor verdienen"

Verstappen schaart zich achter Norris: "Je zou hier geen raceban voor verdienen"

F1 Nieuws

20 reacties

Verstappen schaart zich achter Norris: "Je zou hier geen raceban voor verdienen"

Verstappen schaart zich achter Norris: "Je zou hier geen raceban voor verdienen"

Max Verstappen is het volledig eens met Lando Norris, die zich na afloop van de Grand Prix van Oostenrijk kritisch opstelde over het huidige strafpuntensysteem van de FIA. De Nederlander is van mening dat men het systeem nu echt eens goed moet gaan onderzoeken.

Norris heeft afgelopen zondag een tijdstraf van vijf seconden en twee extra strafpunten op zijn licentie gekregen vanwege een incident met Sergio Pérez. Meerdere belangrijke figuren, waaronder Red Bull-teambaas Christian Horner, hebben inmiddels al aangegeven dat het een simpel race-incident betrof en dat Norris daar eigenlijk geen straf voor had moeten krijgen. Helaas is het kwaad al geschied. Dankzij deze strafpunten is de McLaren-coureur nog maar twee strafpunten verwijderd van een raceban, waardoor dit incident ook op de lange termijn voor problemen zou kunnen zorgen. Hoewel er voorafgaand aan de Grand Prix van Groot-Brittannië weer twee punten zullen verlopen, benadrukt Norris dat hij het niet eens is met deze werkwijze. "Ik hoop dat anderen me in deze mening steunen", liet hij na de race dan ook optekenen.

Steun van Verstappen

Max Verstappen staat in ieder geval volledig achter de jonge coureur. "Ik steun je. Ik bedoel.... hoeveel strafpunten heb je gekregen? Twee?", vraagt hij aan de Brit. Als Norris dit beaamt, antwoordt hij: "Oké, twee. Dus laten we zeggen dat je vandaag zes van die incidenten zou hebben en er dan ook zes keer straf voor zou krijgen, dan denk ik niet dat je een raceban zou verdienen. Niet voor wat je vandaag hebt gedaan of wat dan ook. Ik vind ook dat het gewoon niet klopt."

Norris kritisch op FIA om 'domme' strafpunten voor kleine 'ongevaarlijke' incidentenLees meer

"Ik heb zelf in zo'n dergelijke situatie gezeten, ik had ooit ook negen punten. En ja, zo gaan die dingen nu eenmaal", voegt de Nederlander eraan toe. Toch is hij het eveneens niet eens met de handelwijze van de wedstrijdleiding. "Zeg dat je nu tot twaalf zou komen, je verdient hier gewoon geen raceban voor. Dus er zijn dingen - ik heb het twee jaar geleden ook al gezegd. We moeten dit onderzoeken. Maar goed, laten we maar afwachten", besluit hij.

Ben jij het met Verstappen en Norris eens?

4.064 stemmen
Wat vinden jullie?
Ronnie2908

Degene die pole position verovert wordt safety car en de rest rijdt daar in een treintje achteraan. Is dat wat de FIA en de stewards voor ogen hebben? Laat ze toch racen

79 3

Reacties (20)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Inloggen
 

Schrijf een reactie

Reacties (12)

Gravatar
Senior
Autonoompersoon
Gravatar
55
791
453
Jul 2021
First Poster
Autonoompersoon

...

Gravatar
Senior
Autonoompersoon
Gravatar
55
791
453
Jul 2021
First Poster
Autonoompersoon

Zet asjeblieft andere mensen bij de FIA Pfff... Wat is er gebeurd laatste 10 jaar..

Gravatar
Senior
Ronnie2908
Gravatar
140
1617
372
Jul 2020
Ronnie2908

Degene die pole position verovert wordt safety car en de rest rijdt daar in een treintje achteraan. Is dat wat de FIA en de stewards voor ogen hebben? Laat ze toch racen

Gravatar
Amateur
weetveel
Gravatar
7
257
38
Jun 2021
weetveel

Ronniie je hebt deels gelijk de strafmaatregels zijn deels achterhaald en moeten vernieuwd worden, maar hebben we niet dit jaar gewledige races gezien.

Toen mercedes zo dominant was klopt jouw bewering helemaal.

We zien nu toch veel meer gevechten in de hele race, en gelukkig is het veld wat korter bij elkaar.

Gravatar
Regular
TheJigsaw
Gravatar
37
351
441
Jun 2021
TheJigsaw

Todat Hamilton Max er op deze manier af duwt. Dan is de wereld te klein volgens de Max fanboys en moet de FIA direct ingrijpen.

Gravatar
Regular
Erik1234
Gravatar
31
143
221
Jun 2021
Erik1234

Dat heeft VER toch al gedaan bij HAM op Imola? Maar ja, dat was de startronde, dan zijn ze soepeler.

Show all replies (3)
Gravatar
Amateur
bmwdriftert
Gravatar
5
36
6
Jul 2021
bmwdriftert

Het word tijd dat ze racen ipv zeuren dat gejank allemaal brr

Gravatar
Amateur
Yannick
Gravatar
9
64
136
Apr 2021
Yannick

De straf is gewoon goed norris moet ruimte houden

Heeft ie niet gedaan dus terecht... Als hij door die stomme dingen 12 strafpunten krijgt is het zijn eigen schuld.. Ook perez mond dichthouden dat norris je van de baan duwt als je het zelf 2x doet straffen waren terecht

En anders volgende keer laten staan zou ik gedaan hebben

Fia is laks op veel punten maar deze race behalve de dubbelgeel hebben ze goed geregeld

Gravatar
Regular
Benno
Gravatar
38
156
41
Apr 2021
Benno

De teambaas van Perez zelf, Hornet dus, geeft ook aan dat het feitelijk n race incident was, want wie in zo'n bocht buitenom gaat weet dat je t risico neemt om naast de baan te belanden. Bottas was er ook duidelijk over in de PC na de race en Max steunde Bottas meteen. En jij dacht het ff beter te weten?

Gravatar
Regular
rotterdammert
Gravatar
11
49
13
Jul 2020
rotterdammert

Er zit te weinig nuance en ruimte in het huidige systeem voor iets meer maatwerk.

Gravatar
Regular
TheJigsaw
Gravatar
37
351
441
Jun 2021
TheJigsaw

Maatwerk zorgt ook alleen maar voor discussie en dan krijgen we alleen maar nog meer gezeur over dat sommigen structureel worden voorgetrokken etc.

Gravatar
Regular
Willem B
Gravatar
26
234
36
Okt 2020
Willem B

Als dit zou zijn gebeurd in een bocht met ipv een gtindbak een muur zou ik de strafpunten terecht vinden. In dit geval een tijdstraf ruim voldoende, eventueel de tijd afhankelijk van het nadeel van de ander.

Gravatar
Amateur
Wouter86
Gravatar
1
7
20
Jul 2021
Wouter86

Ik zelf vind het raar dat je als dader van een raceincident wel gestraft word, maar als slachtoffer krijg je geen seconden erbij. Blijkbaar ben ik de enige genie, want ik hoor hier nooit iemand over. Is toch niet eerlijk?

Gravatar
Senior
LanceTroll
Gravatar
132
1810
590
Mei 2021
LanceTroll

"Blijkbaar ben ik de enige genie" ... M.a.w. "Ben ik nou zo stom of zijn jullie nou zo slim?"

Gravatar
Amateur
Super7
Gravatar
1
11
1
Jul 2021
Super7

dus als we aan het racen zijn en iemand haald jouw in op een plaats waar het slecht kan en er geen of wijnig ruimte is dan moet je dus van je race lijn af gaan anders krijg je straf.

Gravatar
Amateur
Kappie
Gravatar
1
4
1
Jul 2021
Kappie

Afschaffen die hap, en gewoon racen.

Gravatar
Amateur
Rene
Gravatar
1
2
0
Jul 2021
Rene

Ze meten met meerdere maten. 2019 in Oostenrijk laatste 2 ronden met max en Leclerc in bocht 4 exact hetzelfde incident. Duurde een uur voor de officiële uitslag maar Leclerc kwam buitenom ook buiten de baan. En er werd niet gestraft uiteindelijk.

Gravatar
Amateur
Eddy912
Gravatar
2
16
0
Jul 2021
Eddy912

@Rene,

Max lag in de bocht voor Charles LeClerc en stuurde niet naar buiten om Charles van de baan te duwen. Omdat Max zijn neus voor had, had Charles in moeten houden. Dat deed hij niet en kwam buiten de baan.

Norris stuurde wél naar buiten toe, en daarmee Perez in het grind. Tegelijkertijd had Perez kunnen weten dat buitenom inhalen in die bocht eigenlijk niet mogelijk is. (Zie Albon die exact dezelfde move bij Hamilton probeerde en er net zo hard naast ging.)

Toch vind ik het kwalijk om hier straffen op uit te delen.

Gravatar
Amateur
Rakker
Gravatar
1
1
0
Jul 2021
Rakker

Als een coureur een riskante inhaalpoging doet weet hij dat het goed, maar ook fout kan uitpakken . Dat is nu eenmaal bij autoracen. Door teveel betutteling wordt de sport doodgemaakt en niet meer interessant voor coureurs en fans.

Gravatar
Regular
Jacobus
Gravatar
21
70
472
Jul 2020
Jacobus

Max deed hetzelfde bij Hamilton begin dit jaar met die agressieve start drukte hem ook weg had ook penalty verdient

Ontdek het op Google Play