Welcome to GPFans

CHOOSE YOUR COUNTRY

  • NL
  • GB
  • NL
FIA nam na afloop Grand Prix Monaco Red Bull Verstappen onder de loep

FIA nam na afloop Grand Prix Monaco Red Bull Verstappen onder de loep

F1 Nieuws

16 reacties

FIA nam na afloop Grand Prix Monaco Red Bull Verstappen onder de loep

FIA nam na afloop Grand Prix Monaco Red Bull Verstappen onder de loep

De RB16B van Max Verstappen werd na afloop van de Grote Prijs van Monaco onderworpen aan een grondige keuring van de FIA. Het motorsportorgaan kiest ieder raceweekend willekeurig een auto uit de top tien die stevig onder de loep genomen wordt.

De FIA ziet er streng op toe dat alle teams binnen de reglementen van de Formule 1 opereren. Om dit te bewerkstelligen, worden de wagens van de teams routinematig gecontroleerd na afloop van de verschillende sessies. De technische recherche van het motorsportorgaan is echter niet in staat om iedere auto tot in detail te onderzoeken. Daarom wordt er na afloop van iedere race willekeurig een auto uitgekozen die vervolgens grondig onder de loep wordt genomen.

Willekeurig gekozen

Na de openingsronde in Bahrein moest Valtteri Bottas zijn W12 tijdelijk inleveren. In Imola werd de Alfa Romeo van Kimi Raikkonen onderzocht, in Portugal was het de beurt aan Lando Norris en zijn McLaren en in Spanje moest Sergio Perez zijn RB16B afstaan. Na afloop van de race in Monaco werd er toevallig opnieuw een Red Bull uitgekozen. Dit keer de Red Bull met startnummer 33.

Alle onderdelen goedgekeurd

In documenten van de FIA is terug te lezen dat de RB16B van de Nederlander met name werd gecontroleerd op de pedaalsystemen - inclusief remcilinders - gaspedaalreactie, dempers, survival cell, sensoren en kabels verbonden met de SECU en andere eenheden. Alle onderdelen kwamen door de tests heen.

Wat vinden jullie?
TheOnlyRacer

Bij de staatsloterij is de kans op de jackpot 1 op 6,3 milj., ofwel 0,00000016%. Toch zijn er mensen die al 2 x gewonnen hebben. Kansberekening verslagen door willekeur ...

En dan: wat is legaal? Op de middelbare school had ik een perfecte spiekmethode: briefje met elastiekje en veiligheidsspeld in de mouw; ik kon het zo tevoorschijn halen en het schoot vanzelf weer terug. Zelfs als we ter controle onze mouwen moesten opstropen kwam het niet tevoorschijn. Ik ben nooit betrapt

Was dat - en de daarmee behaalde cijfers legaal? Of faalde de leraar bij zijn controle?

Als je legaal definieert als: "toegestaan tenzij het verboden wordt", dan waren mijn cijfers legaal, was DAS legaal en Ferrari's brandstof-sensor legaal.

Legaal is blijkbaar niet hetzelfde als "eerlijk". En daarmee ontstaat de discussie. Is een vinding eerlijk als je er voordeel mee behaalt?

Wie dat voordeel niet heeft protesteert. Zelfs met een dikke kluit boter op het hoofd ...

27 6

Reacties (16)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Inloggen
 

Schrijf een reactie

Reacties (4)

Gravatar
Senior
Reese75
Gravatar
359
3720
823
Sep 2020
First Poster
Reese75

"Het motorsportorgaan (FIA) kiest ieder raceweekend willekeurig een auto uit de top tien die stevig onder de loep genomen wordt."

Ik heb toch wat moeite met de "willekeur" hierin.

De voorlaatste race, Spanje, werd de auto van Pérez geïnspecteerd. De kans dat jouw auto uitgekozen wordt is (1/20) 5%. Maar dat dan de race daarna precies de auto van Max uitgekozen wordt is dan 0,25%. Oké het kan maar ik vind het toch wat te toevallig zeker gezien de discussie omtrent de achtervleugel.

Hoe dan ook, als er iets illegaals gevonden zou zijn hadden we hier allang van gehoord inmiddels dus wat dat betreft staaft dat ook weer de beargumentatie van Horner. De auto is legaal, punt!

Gravatar
Regular
pizzaforpresident
Gravatar
31
211
266
Dec 2020
pizzaforpresident

Als je had gelezen had je geweten dat het om een auto gaat die in de top 10 is geëindigd. Dus dat het toevallig 2x een auto van RBR is is niet zo ondenkbaar. Maar goed sommige mensen willen van alles een complot maken.

Gravatar
Senior
Reese75
Gravatar
359
3720
823
Sep 2020
First Poster
Reese75

Daar heb ik overheen gelezen PFP! Maar dan komt het neer op zo'n 1% dat verhoogd wel aanzienlijk de kans maar dan nog. Het wat een gevoel wat me bevloog omdat Red Bull nogal het mikpunt van de legaliteit discussie is en als dan precies de auto van Max en race later aan de beurt is... tja het zal wel meer mijn gevoel hierbij zijn.

Gravatar
Regular
AnoniemeF1fan
Gravatar
28
180
78
Mar 2021
AnoniemeF1fan

Grotendeels eens, maar waar haal je vandaan dat er dan in 1 keer 0,25 procent kans is? Volgens mij is de kans namelijk nog steeds 1 op 20.

Net als met een dobbelsteen, als je 1 keer 6 gooit is de kans dat je daarna 6 gooit nog steeds 1 op 6, wordt niet ineens kleiner ofzo?

Maar verder klopt het wel wat je zegt, volledig eens!

Gravatar
Senior
Reese75
Gravatar
359
3720
823
Sep 2020
First Poster
Reese75

Even van de 20 auto's uitgaan.

Elke trekking is de kans feitelijk 1 op 20 dus 5%

Maar de kans dat twee auto's achter elkaar gekozen word, daarvoor is het 5% van 5% lijkt me. Niet?

Gravatar
Senior
Reese75
Gravatar
359
3720
823
Sep 2020
First Poster
Reese75

Nu ik hier verder over nadenk blijft dat misschien gewoon 5%, elke trekking weer.

In dat geval heb ik hier een heel goed verhaal gehouden

Gravatar
Regular
MrDee
Gravatar
22
445
54
Jun 2021
MrDee

Kans per keer is 20% (2 vd 10 autos in de top 10 zijn normaliter van RBR).

En dat is dus elke keer weer het geval.

Kans dat een auto van RBR er zondag uitgehaald wordt zal dan ook weer 20% zijn.

ECHTER(!!!)

De kans dat men 2x achter elkaar een RBR auto eruit gehaald wordt, is 4% (20% van 20%).

De kans dat dit zelfs 3x gebeurd, is 0,8%

Maar bovenstaande is dus de kans VOORAF dat dit gaat gebeuren.

Voor komende zondag is het gewoon 20%

Maar begin zou men gezegt hebben dat wat er nu gebeurd is (2x RBR), een kans van 4% zou hebben.

En de kans dat komende zondag weer een RBR eruit gehaald wordt, zou begin mei slechts 0,8% groot zijn (maar nu dus 20%)

Show all replies (6)
Gravatar
Senior
TheOnlyRacer
Gravatar
600
9451
2587
Dec 2020
Meeste likes
TheOnlyRacer

Bij de staatsloterij is de kans op de jackpot 1 op 6,3 milj., ofwel 0,00000016%. Toch zijn er mensen die al 2 x gewonnen hebben. Kansberekening verslagen door willekeur ...

En dan: wat is legaal? Op de middelbare school had ik een perfecte spiekmethode: briefje met elastiekje en veiligheidsspeld in de mouw; ik kon het zo tevoorschijn halen en het schoot vanzelf weer terug. Zelfs als we ter controle onze mouwen moesten opstropen kwam het niet tevoorschijn. Ik ben nooit betrapt

Was dat - en de daarmee behaalde cijfers legaal? Of faalde de leraar bij zijn controle?

Als je legaal definieert als: "toegestaan tenzij het verboden wordt", dan waren mijn cijfers legaal, was DAS legaal en Ferrari's brandstof-sensor legaal.

Legaal is blijkbaar niet hetzelfde als "eerlijk". En daarmee ontstaat de discussie. Is een vinding eerlijk als je er voordeel mee behaalt?

Wie dat voordeel niet heeft protesteert. Zelfs met een dikke kluit boter op het hoofd ...

Gravatar
Senior
Reese75
Gravatar
359
3720
823
Sep 2020
First Poster
Reese75

Je zegt veel dingen waarmee ik het eens ben maar ik ga in dit draadje verder met "graven" in dat gat pas ik nu al 3x in

Gravatar
Senior
TheOnlyRacer
Gravatar
600
9451
2587
Dec 2020
Meeste likes
TheOnlyRacer

@Reese: Het is beslist -en zeker niet persoonlijk- geen kritiek. Ik probeer van mijn kant een aantal aspecten bij te dragen om zo hopelijk hier ook eens een gezonde discussie op gang te brengen. Daarbij is "eens" of "oneens" eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Wel het besef dat regelgeving en handhaving een complex systeem is. Zeker als er ook nog politiek in het spel komt!

Gravatar
Senior
Reese75
Gravatar
359
3720
823
Sep 2020
First Poster
Reese75

Zo vat ik het ook absoluut niet op ;-)

Fijn dat je ook gewoon de discussie aangaat. Want dat vind ik juist leuk hieraan, lezen hoe andere naar situaties kijken.

Gravatar
Senior
MarcoM
Gravatar
263
1648
798
Sep 2020
MarcoM

Schitterend uitgelegd TOR. Ben het namelijk volledig met je eens dat Ferrari ook legaal is geweest en dat het onder de pet schuiven met name voor de FIA beter uit kwam.

Show all replies (4)
Gravatar
Senior
Achmed
Gravatar
84
427
2446
Mei 2021
Achmed

FIA spant samen met RB. Voordeeltje hier voordeeltje daar. Mercedes pesten. Heel vieze spelletjes.

Gravatar
Senior
TheBullfighter
Gravatar
120
2027
1020
Mar 2021
TheBullfighter

Als de redactie alleen maar clicks en centjes zit te tellen, moet iemand anders het maar zeggen:

TOETSENBORD TERRORIST FLIKKER OP !!!

Gravatar
Senior
Medif1
Gravatar
250
1776
869
Mar 2020
Medif1

Achmed het is inderdaad niet zo leuk dat ze Mercedes pesten maar ja als je het snelste bent en dan ook nog eens een keer het meeste publiek trekt ( in normale toestand ) . Jonge talentvolle rijders een kans geeft ook al hebben ze niet veel geld en niet alle stiekeme streken achter een grote ster verstopt dan heb je nu eenmaal bepaalde voordelen en kun je er op wachten dat de FIA schouderklopjes uitdeelt . Mercedes is gewoon een zinkend schip dus stap over en je zult zien dat jouw ster weer gaat schijnen .

Show all replies (2)
Gravatar
Regular
Peter
Gravatar
17
313
50
Mei 2021
Peter

Dat jullie nog op die Achmed reageren. Hij loopt alleen de boel op te naaien em voegt voor de rest niets toe. Is waarschijnlijk gewoon een kind van een jaar of 8. Gewoon negeren

Ontdek het op Google Play