Welcome to GPFans

CHOOSE YOUR COUNTRY

  • NL
  • GB
  • NL
Masi pareert kritiek op strafmaat in Groot-Brittannië: 'Je moet nooit kijken naar de gevolgen'

Masi pareert kritiek op strafmaat in Groot-Brittannië: 'Je moet nooit kijken naar de gevolgen'

F1 Nieuws

20 reacties

Masi pareert kritiek op strafmaat in Groot-Brittannië: 'Je moet nooit kijken naar de gevolgen'

Masi pareert kritiek op strafmaat in Groot-Brittannië: 'Je moet nooit kijken naar de gevolgen'

Michael Masi kan zich niet vinden in de kritiek die de FIA heeft gekregen naar aanleiding van de straf van Lewis Hamilton na de crash met Max Verstappen. De wedstrijdleider van de FIA benadrukt namelijk dat de stewards het incident beoordeeld hebben op basis van de feiten.

Het ongeluk tussen Verstappen en Hamilton heeft sinds de Grand Prix van Oostenrijk veel losgemaakt bij Formule 1-liefhebbers. Veel mensen vonden dat een tijdstraf van tien seconden veel te mild was voor een incident van dit kaliber. Het is volgens hen een teken dat een coureur een heftig ongeluk kan veroorzaken, zonder dat er échte consequenties volgen. Michael Masi is het daar echter niet mee eens. "Eén van de belangrijkste dingen, wat al vele jaren een steunpilaar van het systeem is, is dat je bij een incident niet moet kijken naar de gevolgen", wordt hij geciteerd door Motorsport.com. "Dit is vóór mijn tijd al vastgesteld tijdens discussies tussen de teams, de FIA en de F1. De teambazen waren daarover allemaal vrij onvermurwbaar."

"Als ze een incident beoordelen, beoordelen ze het incident en de zwaarte van het incident zelf - niet wat de gevolgen er van zijn." Masi benadrukt vervolgens dat dit al sinds jaar en dag de manier is waarop de stewards werken en dat de teams er zelf juist altijd op toezien dat dit zo gebeurt. "Als je rekening houdt met de gevolgen, zijn er zoveel variabelen, in plaats dat je het incident op zichzelf beoordeelt."

Beïnvloeden van de wedstrijdleiding

Tijdens de rode vlag-periode werd Masi overladen met vragen en opmerkingen vanuit de verschillende teams. De wedstrijdleider gaf toen aan dat Mercedes-teambaas Toto Wolff ook gewoon even naar de stewards mocht komen om daar zijn zegje te doen. Christian Horner was hier na afloop van de race absoluut niet over te spreken, omdat hij van mening is dat je hiermee de stewards kan beïnvloeden. Ook hier kan Masi zich niet in vinden. "Als we na de race een incident hebben, nodigen we de teams en de coureurs ook uit om naar boven te komen en voor de stewards te verschijnen. Tijdens de rode vlag bestaat die mogelijkheid, er is geen reden om dat niet te doen."

Hamilton had zwaarder gestraft moeten worden?

6.817 stemmen
Wat vinden jullie?
wim1

Lijkt dat FIA hiermee ruimte geeft je concurent van de baan te rijden, slechts enkele secondes straf en een paar strafpunten. Dank voor de tip.

18 4

Reacties (20)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Inloggen
 

Schrijf een reactie

Reacties (11)

Gravatar
Senior
Dribbel
Gravatar
203
1774
1078
Apr 2021
First Poster
Dribbel

Vraag me af hoeveel het schuift voor maximaal om vriendje Wolf te helpen.

Gravatar
Senior
Redbulletje
Gravatar
92
348
826
Jul 2021
Redbulletje

Tijdens de start van de wedstrijd en daarop de 2 ronden worden nooit straffen uitgedeeld, daar waren de teams en de fia het mee eens dat er dan geracet moet worden en dat er dan op een race ongeluk moet worden beschouwd.

Gravatar
Regular
richards
Gravatar
16
279
161
Dec 2020
richards

Ik vraag me in alle eerlijkheid af hoe we gereageerd zouden hebben als Max Verstappen de aanrijding met Louis Hamilton had veroorzaakt. De FIA geeft als reactie dat er naar het incident wordt gekeken. Niet het gevolg wat ik begrijp maar het voelt onrechtvaardig. Zowel Hamilton als Verstappen zouden het ongeluk hebben betreurt maar wel gelachen hebben met de punten. Wat dat betreft zijn het individualisten. Tom Coronel Bevestigde dit

Gravatar
Senior
Reese75
Gravatar
483
4632
989
Sep 2020
Reese75

Je vergeet hierbij een belangrijk deel, de coureurs moeten nog zoekende zijn naar hun positie na de “chaos” van een start. Bovendien bewijst de penalty gister het tegendeel.

Gravatar
Senior
Kuurie69
Gravatar
125
1295
478
Mei 2021
Kuurie69

Dan hebben we het over een spin of leasing the track and gaining an adventage, niet iemand de muur in rijden

Show all replies (3)
Gravatar
Regular
wibi
Gravatar
23
218
33
Jun 2021
wibi

Op zich heeft hij gewoon gelijk. Edoch vraag ik me wel af met alle recentelijke handje-boven-Lewis-zijn-hoofd acties wat de strafmaat zou zijn als het mazespin, of Ricciardo of wie dan ook zou betreffen. FIA was ook erg snel om LH in het slachtoffer bankje te plaatsen na opmerkingen etc. De woorden en daden van dhr Massi beginnen toch echt een beetje

te stinken.

Gravatar
Senior
Reese75
Gravatar
483
4632
989
Sep 2020
Reese75

Wat de gevolgen zijn van een impact ja, daar hebben ze gelijk in. Maar de straf moet toch in lijn met het vergrijp liggen. Dit schept de illusie dat coureurs gewoon hun rivaal van de baan kunnen tikken waardoor zij maximaal op hen in kunnen lopen en dat mét de penalty. Hier had iets zwaarders tegenover moeten staan, iets waardoor winst niet meer tot de mogelijkheden zou behoren.

Gravatar
Regular
wibi
Gravatar
23
218
33
Jun 2021
wibi

Dan zou iedereen zeggen dat de wedstrijdleiding de uitslag heeft beïnvloed. Er moet een kans blijven op vrije winst hoe zuur ook. Maar dat is makkelijker gezegd over een giovinacci die het toch niet haalt dan bij LH die een van de beste auto’s op t veld heeft. Bij bijna elke andere auto was het een flinke tijdstraf geweest die ze niet meer boven waren gekomen (of alles voor hen zou moeten uitvallen) voor Mercedes simpel even een paar ronden hammertime en we zijn weer waar we willen zijn.

Gravatar
Senior
Reese75
Gravatar
483
4632
989
Sep 2020
Reese75

Ook een punt! Maar je begrijpt wel dat de “verhouding “ hier zoek is toch?

Gravatar
Regular
Jesse
Gravatar
19
353
55
Apr 2021
Jesse

Een drive through was meer op zijn plaats geweest. Iemand anders zijn race verpesten, dan zelf vanaf de laatste plaats beginnen.

Gravatar
Senior
Reese75
Gravatar
483
4632
989
Sep 2020
Reese75

Ja, dat zou inderdaad beter zijn geweest.

Show all replies (4)
Gravatar
Amateur
wim1
Gravatar
1
18
4
Jul 2021
wim1

Lijkt dat FIA hiermee ruimte geeft je concurent van de baan te rijden, slechts enkele secondes straf en een paar strafpunten. Dank voor de tip.

Gravatar
Regular
kitter
Gravatar
15
164
79
Okt 2020
kitter

Dus der vanaf rammen de volgende race! 10 sec straf is geen enkel probleem voor Max!

Gravatar
Regular
wibi
Gravatar
23
218
33
Jun 2021
wibi

Denk eens na voordat je in emotie iets neerplempt. “Hamilton eraf rijden” is dat dan de weg? Het zijn geen botsauto’s. Het is geen crashrally. Nee wat Max en Checo moeten doen is zijn Hamilton “niet respecteren” elke gelegenheid om hem te pakken, dwarszitten of keihard te blokken maar alles binnen de regels. Tot hij in pure frustratie weer begint te beuken, en dit dan maximaal uitspelen. En dan met zijn “geen respect” woorden nog vers op film neerleggen dat hij dit bewust doet en een gevaar is. Maar de eerste RB of AT die hem eraf tikt, krijgt nu een DSQ aan z’n broek want “gewaarschuwd”

Gravatar
Regular
GTDAD
Gravatar
23
95
75
Jul 2021
GTDAD

En dan krijgt Max een zwaardere straf en als het voorbedachte rade is dan is dat ook logisch. Racen doe je samen en zoals de stewards concludeerden was Hamilton meer in de fout dan Verstappen, vandaar de straf. Als je ziet dat het achterwiel van Max afbreekt door de impact en Ham zijn voorwiel blijft zitten dan had het natuurlijk ook andersom kunnen lopen qua uitvallen. Zuur voor Max, maar op naar volgend weekend.

Show all replies (2)
Gravatar
Regular
Eildert
Gravatar
27
289
139
Mar 2021
Eildert

Het is één grote schijnvertoning de FIA hamilton wist als hij Max zo zou raken hij van de baan ging, is bij iedere auto tik op de achter kant.

Gravatar
Senior
MdeG
Gravatar
121
1294
546
Mar 2020
MdeG

Als max het nu gedaan had het je ze dan moeten horen mercedes en vooral Toto en Lewis hun vedrag is F1 onwaardig en hebben te veel invloed ….

Gravatar
Amateur
Maxxer
Gravatar
5
50
18
Jul 2021
Maxxer

Dus als het fataal was was de uitslag het zelfde. Snap dat men wil dat er naar het incident gekeken wordt en niet teveel wil dat de gevolgen meespelen, maar komop, als ik iemand n bloedneus mep valt de straf mee, maar als dit fataal is oei.

Max kan er nog steeds gevolgen aan ondervinden die men nog niet gevonden heeft, dus hij is wat mij betreft nog niet compleet uit de gevarenzone tot hij zichzelf weer bewezen heeft. Afwachten dus.

Gravatar
Amateur
topper
Gravatar
7
42
14
Jul 2021
topper

Vraag me af wat Max voor straf had gekregen als het anders om was geweest (diskwalificatie???) ik vrees het ergste.

Gravatar
Regular
GTDAD
Gravatar
23
95
75
Jul 2021
GTDAD

Redactie: sinds het ongeluk in Oostenrijk? Jullie moeten wel meeverhuizen

Ontdek het op Google Play