Welcome to GPFans

CHOOSE YOUR COUNTRY

  • NL
  • GB
  • NL
FIA verklaart waarom Verstappen een gridstraf kreeg in plaats van een tijdstraf

FIA verklaart waarom Verstappen een gridstraf kreeg in plaats van een tijdstraf

F1 Nieuws

25 reacties

FIA verklaart waarom Verstappen een gridstraf kreeg in plaats van een tijdstraf

FIA verklaart waarom Verstappen een gridstraf kreeg in plaats van een tijdstraf

Max Verstappen kreeg na afloop van de Grand Prix van Italië drie plekken gridstraf voor de volgende race, vanwege het veroorzaken van de crash met Lewis Hamilton. Michael Masi legt uit waarom hij een gridstraf kreeg, terwijl Hamilton er in Silverstone vanaf kwam met een tijdstraf van tien seconden.

Halverwege de Italiaanse Grand Prix kwam Hamilton de pitstraat uitgereden na zijn pitstop. Onderweg terug naar de baan kwam hij Verstappen tegen, die in de ronde ervoor flink gas had gegeven. De twee coureurs kregen het met elkaar aan de stok en gingen wiel aan wiel door de tweede bocht, waarna het flink mis ging. De Red Bull van Verstappen belandde regelrecht bovenop de Mercedes van Hamilton, waarna beiden vroegtijdig uitvielen. Na afloop van de Grand Prix kreeg Verstappen een gridstraf opgelegd voor de Russische Grand Prix, omdat de wedstrijdleiding hem schuldig achtte aan de crash. Hierop kwam veel kritiek vanuit de fans, omdat zij van mening zijn dat een gridstraf een heftigere straf is dan een tijdstraf. Daar is wedstrijdleider Michael Masi het echter niet mee eens.

Volgens Masi staat een gridstraf van drie plaatsen gelijk aan een tijdstraf. "Daar zijn we het als FIA en de teams over het algemeen althans wel over eens", zo wordt hij geciteerd door Formule 1.nl. Aangezien Verstappen uit de race lag, en het dus onmogelijk was om nog een tijdstraf te incasseren, kreeg hij een gridstraf van de wedstrijdleiding. Hadden Hamilton en Verstappen door kunnen rijden na de crash, dan was er dus een tijdstraf uitgedeeld zoals in Silverstone het geval was.

Monza v.s Silverstone

De situaties in Monza en Silverstone zijn volgens Masi dan ook niet te vergelijken. "In dit geval waren beide coureurs uitgeschakeld. In Silverstone lag één coureur uit de race [Verstappen] en kon de ander doorgaan [Hamilton]. Aangezien ze de race hier niet konden vervolgen, kun je geen tijdstraf uitdelen, want ze kunnen die niet inlossen. Dan wordt, zoals dit jaar afgesproken met de teams, dus een gridstraf uitgedeeld."

Shovlin kritisch op Verstappen: 'Zal er altijd voor kiezen om de kwestie te forceren'Lees meer

Masi benadrukt dat eventuele incidenten tussen Verstappen en Hamilton hetzelfde worden behandeld als andere incidenten. "Vanuit de FIA en stewards gezien, denk ik dat we elk voorval als een individueel incident blijven bekijken", vertelt Masi over de manier waarop de FIA met crashes omgaat. "We blijven dat doen, los van of het om Max en Lewis gaat. Of er een patroon is, is afhankelijk van je perceptie en wie je steunt. Ik denk dat Christian Horner er bijvoorbeeld heel anders over denkt dan Wolff. Ik ga niet mee in dat soort spelletje. We hebben een geweldig spannend kampioenschap tussen twee topcoureurs, daar moet de focus liggen", aldus de wedstrijdleider.

Ben jij het met de straf eens?

4.280 stemmen
Wat vinden jullie?
roklo

Ben ik het deels mee eens. Het zal ongeveer gelijk staan aan die 10 sec waar masi over spreekt echter zit je in de start veel meer tussen als die auto's waardoor je veel meer de kans hebt om in de sandwich terecht te komen. Hoe dan ook, klaar.. streep eronder en weer door.. de wereld moet ook weer stoppen met de heksenjacht op Max nu.. Mercedes sloeg ook als een blad aan de boom om toen ze doorkregen dat max de straf kreeg.. ineens had Hamilton overal last

En vond wolff dat max Hamilton wel dood had kunnen maken met die crash.. o ja, wellicht met opzet... beetje vergezocht.. waar 2 honden vechten hebben 2 schuld.. Max was misschien agressief en Hamilton gaf geen ruimte ..whatever...

14 2

Reacties (25)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Inloggen
 

Schrijf een reactie

Reacties (20)

Gravatar
Regular
roklo
Gravatar
27
209
42
Jul 2021
First Poster
roklo

Ben ik het deels mee eens. Het zal ongeveer gelijk staan aan die 10 sec waar masi over spreekt echter zit je in de start veel meer tussen als die auto's waardoor je veel meer de kans hebt om in de sandwich terecht te komen. Hoe dan ook, klaar.. streep eronder en weer door.. de wereld moet ook weer stoppen met de heksenjacht op Max nu.. Mercedes sloeg ook als een blad aan de boom om toen ze doorkregen dat max de straf kreeg.. ineens had Hamilton overal last

En vond wolff dat max Hamilton wel dood had kunnen maken met die crash.. o ja, wellicht met opzet... beetje vergezocht.. waar 2 honden vechten hebben 2 schuld.. Max was misschien agressief en Hamilton gaf geen ruimte ..whatever...

Gravatar
Amateur
piet32
Gravatar
7
29
18
Sep 2021
piet32

Ben niet niet mee eens max rij op de rij ban toch dus klop niet fia

Gravatar
Regular
Gemui
Gravatar
23
125
65
Apr 2021
Gemui

Als je alles van de afgelopen races bekijkt, is er maar een conclusie, Hammelton moet wereld kampioen worden en stop dan met racen

Gravatar
Regular
Wilfred
Gravatar
14
68
59
Mei 2021
Wilfred

Precies, daarom kreeg max ook de gratis halve punten van Belgie

Gravatar
Amateur
Ernie1980
Gravatar
2
10
3
Sep 2021
Ernie1980

Er is een verschil waar de dief met het volledige pakketje nog mee kan weglopen.of wanneer de dief er ook mee wordt gepakt.snappen wie het snapt.

Gravatar
Regular
pluggie
Gravatar
44
660
155
Jun 2021
pluggie

Precies, mooi gezegd. LH liep met het hele gestolen pakket weg in Silverstone en hier is niemand met het gestolen pakket weg gekomen. Nogmaals waarom wordt er niets gezegt over een LH die met spinnende banden onder een andere auto probeert weg te rijden terwijl Max er eerst nog in zat en later achter LH langs liep. Stel je voor dat LH die auto los had gekregen.......en dan nog de genegeerde blauwe vlag door LH. Onbegrijpelijk weer deze beslissing.

Gravatar
Regular
clyde
Gravatar
10
23
27
Aug 2021
clyde

Kan zien dat jullie echt allemaal er geen verstand van hebben blauwe vlag is voor achter blijvers niet als je voor positie vecht ben blij als Max uit de F1 stapt zij we gelijk van die nep F1 fans af want blijkbaar weten jullie de regeltjes niet hoe de F1 werkt en er aan toe gaat en FIA heeft geoordeeld 3 plaatsen straf max is schuldig verklaard gewoon klaar. Rusland nieuwe ronden en nieuwe kansen voor beiden. F1 draait niet alleen om Verstappen en Hamilton er rijden er nog 18 andere maar constant vingertje wijzen naar Hamilton gaat wel erg ver hier want jullie weten net zo goed als ik max was hier gewoon schuldig aan deze crash en wist donders goed wat ie deed en dan zeggen ik wilde samen racen yeah right. Dit heb je niet nodig pak je punten want je hebt een snellere wagen dus dit vind ik nogal dom wat je gedaan hebt. Er zijn nog zaten races dat de Red Bull sneller is dan de Mercedes. Je kon het gewoon niet hebben dat Mercedes voor je op de baan kwam.

Gravatar
Amateur
John
Gravatar
1
3
0
Sep 2021
John

En gelukkig ben jij een echte fan en weet jij dat een niet zwaaiende blauwe vlag betekend: "pas op er komt een snellere deelnemer aan". die kan dus ook worden getoond als het om positie gaat en als er een auto aankomt met een groot snelheidsverschil...

vwb de straf, als er geen straf kan worden in gelost omdat ze allebei uit de racde liggen is die grid straf logisch. Wat niet logisch is is dat Max die krijgt. er valt beide wat voor te zeggen Max had eieren voor de geld kunnen kiezen en de bocht af kunnen snijden. Lewis had hem meer ruimte kunenn geven. Zo werk racen, soms gaat het hard tegen hard, jammer dat de fia dit dan meteen bestraft. de reden dat ze die straf aan max geven is omdat hij in ronde 1 lewis in bocht 4 ook al buiten de baan drukte.

Begrijp me niet verkeerd ik hou van max maar ik ben een fan van de sport.

Show all replies (3)
Gravatar
Regular
RL##
Gravatar
13
70
15
Sep 2021
RL##

Waar er twee vechten hebben er twee schuld, maar altijd eentje meer dan de ander, dit is de essentie van sport...

Net als in elke sport met arbitrage zullen er mensen niet eens zijn met de beslissing, wat deze ook is.

Dat neemt niet weg dat hier best iets van gevonden mag worden, echter dan hoeven we ons niet te gedragen als "schreeuw-ouders" langs de lijn die het spelletje van de kinderen verzieken, omdat wij vinden dat....

Don't hate the players, hate the game...

Gravatar
Amateur
Marcel
Gravatar
2
13
7
Aug 2021
Marcel

Ik ben t ook niet eens in t begin van de race in dezelfde bocht norris hamilton ging hamilton ook aan de kant voor norris om zo een crash te voorkomen en bij max gaf hij totaal geen plaats hamilton en nu wordt t max weer in de schoenen geschoven want op de snelweg moet t invoegen verkeer mij ook voorrang geven

Gravatar
Regular
Karter
Gravatar
39
131
47
Aug 2021
Karter

Kletsverhaal van de fia. hamilton haalde gewoon punten in silverstone, max niet in monza. Max had zijn motor ook stuk en hamilton niet lijkt me. Max is daarmee dubbel benadeeld. Of mag max nu even zonder straf een verse motor monteren? Deze is door hamilton gesloopt met 51G. 10 sec. Vs 3 plaatsen gridstraf zal best maar denk dan ook ff verder als je gaat vergelijken.

Gravatar
Regular
Rein
Gravatar
10
48
10
Jun 2021
Rein

Dit is toch weer overduidelijk klassejustitie van de FIA. Ik zal niet zeggen dat Max hier geen schuld aan heeft gehad, maar Lewis is net zo schuldig. LH heeft nog "koude" banden, laat een gat vallen, max duikt erin en Lewis knijpt hem gewoon af en duwt max op de kerbs.

Waar Lewis in de startronde wel degelijk ruimte liet voor Norris deed hij dat nu niet (wat ik overigens ook wel begrijp in de geest van het titelgevecht), maar neemt niet weg dat ik dit gewoon een race-incident vind. Wel een kritiekpuntje op Max overigens, het had chique geweest als Max even gekeken had of Lewis ok was, maar goed is verder ook alleen maar buhnepolitiek. Vroeger was de FIA altijd op de hand van Ferrari en nu altijd op de hand van Mercedes, de lange arm van Toto.

Gravatar
Regular
tuitje
Gravatar
18
123
32
Jun 2021
tuitje

Als Masi het echt zo’n spannend kampioenschap vindt dan had hij het als een race incident moeten zien en geen schuldige moeten aanwijzen!

Gravatar
Senior
Hammertime
Gravatar
78
318
853
Mei 2020
Hammertime

Duidelijke verklaring van de FIA. Verschil tussen 10 sec tijdstraf of 3 plaatsen gridstraf is afhankelijk van de baan waar je deze straffen krijgt en wie je daarna moet inhalen.

Wat mij betreft is een moordaanslag ook nogal overdreven. Maar Mercedes geeft RB wat dat betreft een koekje van eigen deeg. Bij racen hoort zo nu en dan een crash en de bijbehorende politiek.

Gravatar
Amateur
Pinda
Gravatar
1
4
2
Sep 2021
Pinda

Hilton had Verstappen vooorrang moeten geven bij uitkomen van de pitlane. Verstappen zat al op de racelijn en volgens het reglement heeft hij dan voorrang. Dus voorafgaand aan het incident is Hamilton degene die de fout in gaat. Hoewel ik fan ben van Max, zie ik het als een race incident en gepast zou zijn om beiden geen straf te geven aangezien zij 0 punten aan de race overhouden en er onderling geen voordeel te behalen is.

Gravatar
Amateur
LauraGriet
Gravatar
1
3
1
Sep 2021
LauraGriet

Wat Masi er wel niet bij vertelt is dat Max ook strafpunten op zijn licentie bijkrijgt, bovenop zijn gridstraf. Daar was in Silverstone geen sprake van. Ik vind daar wel wat van.

Gravatar
Amateur
Mabo1
Gravatar
3
47
13
Jul 2021
Mabo1

Tuurlijk straft de fia eerlijk (niet dus)

In Silverstone was het Drekshammel de schuldige

Nu zegt men dat Max het was.

Als Max erlangs was gekomen had Drekshammel

Op 1 ronde achterstand gestaan. Dat wist de Drekshammel donders goed. Derhalve gaat men (fia) ervan uit dat het Max de schuldige is.

De 2 punten straf op de licentie is een zekerheid om Max geen kampioen te laten worden.

Als er in de komende races nog wat gebeurt krijgt Max weer wat strafpunten op zijn licentie en mocht het in de laatste 2 races close zijn kan met 1 punt Max geschorst worden en kan Drekshammel alsnog onbeddreigt de WK titel pakken, het is natuurlijk een doen scenario, maar het zou me niet verbazen...

Gravatar
Regular
Aqua1955
Gravatar
28
256
51
Jul 2021
Aqua1955

Dit is een beslissing, die een uitleg geeft, waar je iets mee kan. Misschien is er in die voorbespreking nooit aan een zware maatregel gedacht is. Blijft dat de uitspraak beide kanten had kunnen opgaan.

Gravatar
Amateur
Henkie
Gravatar
4
6
2
Jan 2020
Henkie

Belachelijk deze straf, Max zat op de race line p. Olle snelheid, die eikel hamilton blokkeerde Max en dwong hem over de curbstones waardoor hij gelanceerd werd, dus eigen schuld of ten hoogste raceincident.

Dat lowietje aan de dood ontsnapt is kul, niets aan de hand met de halo en niet te vergelijken met de impact van 51G van Max zijn ongeval. En totempaal wolf, corrupt, leugenachtig beïnvloedend monster van mercedes, een ban voor het leven geven

Gravatar
Amateur
Margot
Gravatar
1
2
1
Sep 2021
Margot

Waarom word max zwaarder gestraft als hamelton volgens mij heeft meneer een streepje voor ik vind het maar een arrogante kwal.

Gravatar
Amateur
Ludwig
Gravatar
3
6
1
Sep 2021
Ludwig

FIA = maffia

Gravatar
Senior
Danny45
Gravatar
203
1658
709
Mar 2020
Danny45

Ze hadden het gewoon af moeten doen als race incident. Daar had iedereen vrede mee gehad, geen gezeik achteraf en geen oneerlijke positie voor de één in deze titelstrijd.

Gravatar
Amateur
J7C1W
Gravatar
9
82
15
Sep 2021
J7C1W

Leuk gezegd van de gis maar ik hoor niks over de punten op de race licenties. Max krijgt er ineens 2 en Lewis kreeg er in Silverstone geen een. Vind ik erg vreemd want ik vond die actie van Hamilton veel gevaarlijker gezien de snelheid.

Gravatar
Amateur
Gerard
Gravatar
9
21
7
Feb 2020
Gerard

Ik vind het nog verder gaan. Nl. De organisatie moet geen stoepranden aanleggen in een bocht /chicane. We hebben camera's genoeg voor tijdstraffen. Een contact geeft tijdstraf, en evt reparatie. Je wordt nu opgesloten.. en vliegt omhoog. De halo compenseert de broodjes Policy. Maar de race is Over voorde beide coureurs.. zonde... daar wacht niemand op.

Ontdek het op Google Play