Bent Viscaal: "Als de klok niet meewerkt, mag je achteraan aansluiten"
Bent Viscaal: "Als de klok niet meewerkt, mag je achteraan aansluiten"
De Formule 2-coureur van Trident blikt geheel in eigen stijl terug op het weekend in Monaco.
Bent Viscaal heeft afgelopen weekend voor het eerst kennisgemaakt met het nauwe stratencircuit van Monaco. De 21-jarige Tukker komt dit seizoen uit in de Formule 2 voor het team van Trident. Na afloop van ieder raceweekend blikt hij - geheel in eigen stijl - namens GPFans terug op zijn prestaties.
Met trots kan ik jullie vertellen dat ik de nieuwe columnist van GPFans ben. Hartstikke leuk, want ik deel mijn passie voor autosport graag met iedereen. Afgelopen weekend mocht ik weer aantreden in de Formule 2. Het was pas ons tweede raceweekend, nadat we twee maanden geleden in de woestijn van Bahrein zijn begonnen. Omdat we deel uitmaken van het voorprogramma van de Formule 1, reden we in Monaco. Het was mijn eerste keer op dat circuit – sterker nog, ik had tot voor afgelopen weekend nog nooit op een stratencircuit gereden.
Terugblik openingsweekend Bahrein
Voor ik over Monaco begin, even een korte terugblik op het eerste raceweekend. Mijn team, Trident Racing, bleek in Bahrein een mooie stap voorwaarts te hebben gezet. Vorig jaar hadden zij het best lastig in de Formule 2. In de winter hebben de teamleden hard doorgewerkt en dat betaalt zich uit. Trident staat verder naar voren, de race pace is echt top.
Kwalificatiesysteem onverbiddelijk
In Bahrein zat de snelheid er goed in, maar kon ik dat helaas niet omzetten in punten. Ik had tot tweemaal toe veel pech met de timing waarop een Safety Car werd uitgebracht. Maar ja: dan had ik me ook maar wat verder naar voren moeten kwalificeren. Het kwalificatiesysteem van de Formule 2 is onverbiddelijk: als je buiten de top tien eindigt, dan start je minstens twee van de drie races buiten de top tien.

Terugblik raceweekend Monaco
Ook in Monaco vormde die kwalificatie een probleem. Dat zat zo: in de eerste en enige training die wij hebben, deze was op donderdag, ging er een remblokje naar de haaien. Daardoor kon ik de Rascasse-bocht niet meer halen en belandde ik met mijn neus tegen de vangrail. Shit. De training was nog maar halverwege en ik moest uitstappen. Ongeacht of je zelf een fout maakt of dat er iets kapot gaat, verloren tijd is altijd kostbaar. Als zoiets eenmaal gebeurt, kom je op achterstand.
Gewoon niet snel genoeg
In de eerste ronde van de kwalificatie deed ik natuurlijk ietsje rustiger aan, want je wil niet tweemaal op één dag voortijdig uitstappen. Gelukkig kreeg ik het ritme vrij snel te pakken. Ik kwalificeerde me als achtste van mijn groep, wat vanwege de kwalificatieopzet in de Formule 2 in Monaco een vijftiende startplaats betekent. Tsja: niet waarop ik had gehoopt. Ik kan me natuurlijk verschuilen achter het excuus dat ik niet zoveel trainingstijd had, maar onder de streep was de kwalificatieronde gewoon niet snel genoeg. Dan kan je nog zo ambitieus zijn: als de klok niet meewerkt, mag je achteraan aansluiten.
Dan kan je nog zo ambitieus zijn: als de klok niet meewerkt, mag je achteraan aansluiten.Bent Viscaal
Legendarisch circuit
Het racen in Monaco viel me mee, maar ook tegen. Dat zal ik uitleggen, want ik snap dat het verwarrend klinkt. Je krijgt een gigantische kick van het racen op zo’n legendarisch circuit. Het was nóg beter dan ik had verwacht. Die snelheden, het precisiewerk, waanzin. Volgens mij zei Piquet ooit eens dat Monaco voelt alsof je door je woonkamer moet fietsen en wat dat betreft had-ie een punt.

Hartslag honderdvijftig
Aan de andere kant merkte ik dat we het op sommige momenten wat rustiger aan deden. Klinkt raar, ik zal het duiden. We rijden drie races per weekend en niemand wil zijn wagen aan gruzelementen rijden als er nog één of twee races volgen. Dus je bent zuiniger. In de sprintrace op vrijdag vertrok ik als vijftiende en finishte ik als veertiende. Ik kreeg iemand langszij bij de start omdat ik voorzichtig was en won twee plaatsen door uitvallers. Ondanks dat Monaco an sich heel vet is, miste ik wat spanning in de wedstrijd – en moet je nagaan, ik deed er zelf met hartslag honderdvijftig aan mee.
Tweede sprintrace
De tweede sprintrace werd verreden op zaterdagochtend en de baan was nat, het had ’s nachts geregend. Ja, dan wrijf je als Formule 2-debutant twee keer in je ogen. Het was precies zo lastig als je denkt – allemachtig, ijsdansen is er niets bij. En ik kan niet eens ijsdansen, kan je nagaan. Ik baal van die tweede race. Het had zo mooi kunnen zijn, jongens met vergelijkbare snelheid reden fluitend naar de punten. Wij hadden de afstelling verkeerd en reden daardoor achteruit.
Aallemachtig, ijsdansen is er niets bij. En ik kan niet eens ijsdansen, kan je nagaanBent Viscaal
Positieve houding
In de slotfase verkeek ik me tot overmaat van ramp op mijn voorligger – ik dacht dat Beckmann wat later zou remmen, maar dat deed-ie niet. En toen reed ik er tegenaan. Einde race voor hem, dan voel je je wel schuldig. Uiteindelijk nog elfde geworden, maar daar koop je niets voor. Ik ben van mening dat je overal een les uit kan trekken en dat je meer bereikt met een positieve houding, daardoor kan ik teleurstelling vrij snel van me af zetten. Maar om heel eerlijk te zijn: kort na de finishvlag was ik wel eventjes chagrijnig.

Hoofdrace
We kregen nog een derde kans: na twee sprintraces volgt dan eindelijk de hoofdrace. Tweeënveertig ronden vol gas door Monaco en qua strategie zaten we op het juiste spoor. Beckmann zat weer bij mij in de buurt, we grepen hem dankzij pitstoptactiek bij het nekvel. Ik keek tegen het einde tegen de achtervleugel van onze landgenoot Richard aan, maar wilde niet de acrobaat uithangen. Met wederom een elfde plek greep ik nét naast mijn eerste punt in de Formule 2.
Omgekeerde startopstelling
Toen ik voor dit stukje ging zitten dacht ik, wat moet ik eens opschrijven. Ik baalde eerlijk gezegd van de gemiste kansen, voornamelijk die van de regenrace. Toen besefte ik me dat een goede kwalificatie in de Formule 2 eigenlijk allesbepalend is. Vanwege de omgekeerde startopstellingen zou een vijfde of een zesde kwalificatietijd gek genoeg ideaal zijn, als je het doorrekent.
Het tempo is er
Ik weet zeker dat ik het tempo heb om met de top mee te komen, maar dan moet het tijdens de kwalificatie een stukje beter. Daarop ga ik me de komende weken samen met het team van Trident focussen. We mogen binnenkort alweer aan de bak: over twaalf dagen rijd ik weer, wederom op een stratencircuit en uiteraard in het voorprogramma van de Formule 1. In Baku wil ik scoren.
Gerelateerd
Meer F1-nieuws
Laatste F1-nieuws
Aanbevolen door de redactie
Red Bull Racing
Tung heeft twijfels over updatepakket Red Bull Racing in Oostenrijk
Max Verstappen
Voormalig Red Bull-kopstuk over F1-toekomst Verstappen: "Met geld voorkom je geen burn-out"
Red Bull Racing
'Red Bull Racing heeft de nieuwe Verstappen al gevonden'
Hitteplan Oostenrijk
FIA grijpt in vanwege extreme weersomstandigheden in Oostenrijk

Wijzig je tijdzone:
Net binnen
Hoe laat begint vandaag het raceweekend in Oostenrijk?
- 26 minuten geleden
FIA grijpt in door extreme omstandigheden, Russell bevestigt Mercedes-stoeltje 2027 | GPFans Recap
- Gisteren 21:45
Russell bevestigt Mercedes-zitje voor 2027: "Het is niet eens een vraagteken"
- Gisteren 21:11
- 9
Verstappen laat koelvest in de garage liggen: "Ik hou niet van die kabeltjes"
- Gisteren 20:39
Hamilton over impact van bijzondere boodschap: 'Vergeet nooit wie je bent'
- Gisteren 20:05
Verstappen over WK-kansen van Oranje: 'Staan aan de wat ongelukkigere kant'
- Gisteren 19:30
Veel gelezen
Strafpunten F1: Stroll raakt punten kwijt richting GP Oostenrijk, extra straf voor Colapinto
- 21 juni
Norris spreekt al van Formule 1-pensioen: "Ik wil kinderen en wil hier weg"
- 22 juni
Verstappen krijgt lachers op de hand in perszaal Monaco met advies voor Antonelli
- 7 juni
Hamilton haalt uit: "Er is een reden dat ik zeven wereldkampioenschappen heb"
- 15 juni
Antonelli trakteert Kardashian op champagnedouche na ophef over 'gestolen' handdoek
- 9 juni
Russell krijgt drive through penalty en ziet punten in rook opgaan in Monaco
- 7 juni
Gerelateerd nieuws
De racecarrière van de succesvolle F1-ontwerper Adrian Newey | GPFans Special
Column: Formule 1 ziet megatalenten opkomen, tijd voor de oude garde om te vertrekken
'Verstappen verdiende straf voor het incident met Hamilton' | GPFans Raceteam
Titanenstrijd tussen Red Bull-junior en McLaren-junior eindigt in woede en onderzoeken
F1 standen
Coureurs
- Lewis Hamilton
- Charles Leclerc
- Lando Norris
- Oscar Piastri
- Franco Colapinto
- Pierre Gasly
- Isack Hadjar
- Max Verstappen
- Alexander Albon
- Carlos Sainz
- Andrea Kimi Antonelli
- George Russell
- Oliver Bearman
- Esteban Ocon
- Fernando Alonso
- Lance Stroll
- Liam Lawson
- Arvid Lindblad
- Gabriel Bortoleto
- Nico Hülkenberg
- Valtteri Bottas
- Sergio Pérez
Races
-
Grand Prix van Australië 2026
-
Grand Prix van China 2026
-
Grand Prix van Japan 2026
-
Grand Prix van Bahrein 2026
-
Grand Prix van Saoedi-Arabië 2026
-
Grand Prix van Miami 2026
-
Grand Prix van Canada 2026
-
Grand Prix van Monaco 2026
-
Gran Premio de Barcelona-Catalunya 2026
-
Grand Prix van Oostenrijk 2026
-
Grand Prix van Groot-Brittannië 2026
-
Grand Prix van België 2026
-
Grand Prix van Hongarije 2026
-
Grand Prix van Nederland 2026
-
Grand Prix van Italië 2026
-
Grand Prix van Spanje 2026
-
Grand Prix van Azerbeidzjan 2026
-
Grand Prix van Singapore 2026
-
Grand Prix van de Verenigde Staten 2026
-
Grand Prix van Mexico 2026
-
Grand Prix van São Paulo 2026
-
Grand Prix van Las Vegas 2026
-
Grand Prix van Qatar 2026
-
Grand Prix van Abu Dhabi 2026
Partners (Ook adverteren?)
Volg ons op social media
Redactie & bedrijfsinformatie
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem
Nederland
+31 6 455 168 60
Bekijk de contactpagina
Realtimes Network
- Redactie
- Privacy
- RSS
- Contact
- Adverteren
- Statuut
- Vacatures
- Betting uitzetten
- Android
- iOS
- Publicatieprincipes
- Correctiebeleid
- Eigendom & financiering
- F1 Tickets
Copyright (©) 2017 - 2026 GPFans.com
Realtimes Network











