Welcome to GPFans

CHOOSE YOUR COUNTRY

  • NL
  • GB
  • NL
Ferrari schaart zich achter Red Bull: 'Laat de schuldige partij voor de kosten opdraaien'

Ferrari schaart zich achter Red Bull: 'Laat de schuldige partij voor de kosten opdraaien'

F1 Nieuws

33 reacties

Ferrari schaart zich achter Red Bull: 'Laat de schuldige partij voor de kosten opdraaien'

Ferrari schaart zich achter Red Bull: 'Laat de schuldige partij voor de kosten opdraaien'

Mattia Binotto is van mening dat een team dat geen schuld heeft in een crash, niet op zou moeten draaien voor de kosten ervan. Hij hoopt dan ook dat de Formule 1, FIA en teambazen binnenkort om de tafel kunnen gaan zitten om het daarover te hebben.

Om het veld wat meer gelijk te trekken, en er tevens voor te zorgen dat de sport ook in de toekomst financieel aantrekkelijk blijft voor nieuwe partijen, heeft de Formule 1 besloten om vanaf dit seizoen een budgetplafond in te voeren. Dit houdt in dat de teams vanaf dit seizoen nog maar 145 miljoen dollar per jaar mogen uitgeven. Dit jaar staan de teams nog voor een extra uitdaging, aangezien ze niet alleen de 2021-bolide moeten ontwikkelen, maar ook de 2022-bolide moeten klaarstomen. Dit is echter niet de enige uitdaging die aan het licht is gekomen. We hebben dit seizoen namelijk al een aantal flinke crashes gezien, waarbij de schade tot in de miljoenen euro's liep. Hierdoor raken teams geregeld een heel stuk van hun budget kwijt, wat ten koste gaat van hun ontwikkeling.

Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië tikte Lewis Hamilton Max Verstappen aan, waarna laatstgenoemde in de bandenstapel eindigde. De schade aan de bolide werd geschat op zo'n 1,5 miljoen euro. Hoewel Hamilton door de FIA werd aangewezen als de schuldige partij, moest Red Bull zelf voor de kosten opdraaien. Ook afgelopen weekend, tijdens de Grand Prix van Hongarije, was het weer flink raak. Valtteri Bottas veroorzaakte een ongeluk, waarbij maar liefst drie andere coureurs betrokken raakten. Hij werd door de FIA als de enige schuldige aangewezen, maar desondanks moeten de respectievelijke teams opdraaien voor de rekening.

Ferrari steunt Red Bull Racing

Red Bull vindt dat dat anders moet en kan in ieder geval rekenen op steun vanuit het team van Ferrari. Binotto vindt namelijk ook dat de veroorzaker van een ongeluk op zou moeten draaien voor de kosten. "Ik denk dat het in de toekomst goed zou zijn om met de andere teambazen, FIA en Formule 1 in discussie te gaan", vertelt Binotto in gesprek met Autosport. "Als je niet schuldig bent dan brengt dergelijke schade binnen het budgetlimiet nog grotere consequenties met zich mee."

Wolff biedt excuses aan richting Red Bull en McLaren: 'Moeilijk om dat te accepteren'Lees meer

"Moeten we ontheffingen toevoegen? Ik weet niet zeker of dat de goede oplossing is. Ik denk dat het heel moeilijk kan zijn om dat te controleren", stelt de teambaas. "Maar ik denk dat we kunnen overwegen dat als een coureur schuldig is, dat het team van de coureur op zijn minst moet opdraaien voor de schade en reparaties. Dat zorgt ervoor dat de coureurs nog verantwoordelijker zullen zijn."

De FIA moet schadeherstel uit het budgetplafond halen?

7.895 stemmen
Wat vinden jullie?
DaveF1

Je moet wel een plafond hebben zodat de competitie wel wat spannender wordt. Maar kosten verhalen op een team wat aantoonbaar schade veroorzaakt aan een ander team is prima, of deze kosten buiten beschouwing laten. Zelfde geldt voor motor wissel. Nu benadeel je wel een team om meerdere fronten

21 1

Reacties (33)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Inloggen
 

Schrijf een reactie

Reacties (24)

Gravatar
Amateur
Sjon
Gravatar
2
10
6
Jul 2021
First Poster
Sjon

Helemaal mee eens er is nu steeds 1 team die van deze onnozele acties profiteert

Gravatar
Regular
Herman83
Gravatar
19
120
35
Mei 2021
Herman83

Nee dat is niet waar. Het is erg zuur voor RB nu, maar eerder in het seizoen reed Russel ook de bolide van Bottas aan gort dus is niet steeds 1 team.

Gravatar
Regular
WallyKrutjesgat
Gravatar
25
286
87
Jul 2021
WallyKrutjesgat

Eens en over kosten gesproken….wanneer gaat de FIA nu eens iets aan de voorvleugel van MB doen of wanneer gaan ze hier nu op terugkomen?

Gravatar
Regular
Herman83
Gravatar
19
120
35
Mei 2021
Herman83

Als RB officieel een klacht indient dan wordt daarnaar gekeken door de FIA, maar zolang ze dat niet doen is de kans niet erg groot dat de FIA dit zelf gaat doen. Daarnaast moet je ook niet overal over gaan klagen je moet het gewoon op de baan laten zien dat je de beste bent.

Gravatar
Regular
Herman83
Gravatar
19
120
35
Mei 2021
Herman83

Heeft MB nogsteeds een bewegende voorvleugel trouwens? Ik heb al een tijdje geen beelden meer gezien erover dus misschien is die voorvleugel al aangepast door MB. Dan heeft een protest indienen ook geen nut meer natuurlijk.

Gravatar
Regular
WallyKrutjesgat
Gravatar
25
286
87
Jul 2021
WallyKrutjesgat

De FIA was al aan het kijken naar de achtervleugel van RB n.a.v. opmerkingen van MB en niet n.a.v. een klacht.

Gravatar
Regular
Herman83
Gravatar
19
120
35
Mei 2021
Herman83

U heeft helemaal gelijk. Heb het nog eens nagezocht en MB heeft geen protest ingediend en FIA kwam uit zichzelf met nieuwe testen voor achtervleugel. Dan is het idd wel raar dat de FIA niet ook andere testen gaat doen voor de voorvleugel, maar vergeet niet dat wij niet alles horen wat er besproken wordt, maar u heeft gelijk dat is wel raar en ben ook wel benieuwd of we daar nog wat over gaan horen dit seizoen.

Gravatar
Senior
Medif1
Gravatar
338
2502
1035
Mar 2020
Medif1

Als RedBull 3 miljoen onkosten heeft houd dat dus de dat Mercedes heeft n feite 6 miljoen meer heeft dus nu zal de vleugel binnenkort wel aangepast moeten worden van de FIA .

Show all replies (5)
Gravatar
Regular
Luckynr1
Gravatar
13
93
33
Jul 2021
Luckynr1

Ze zouden die hele budget cap moeten schrappen.

F1 is altijd het neusje van de zalm geweest betreft doorontwikkeling en technologische hoogstandjes.

Met recht de Koningsklasse.

Door die budgettaire armoede wordt de sport instant gedegradeerd tot de Pauperklasse. Dat wordt nu des te meer benadrukt door de misère die afgelopen races om de hoek is komen zetten. Het zou de races spannender moeten maken? Sja. Ik kijk al F1 sinds de vroege jaren 90 en het is altijd al spannend geweest. Zijn de rijkere teams dominanter? Ja tuurlijk. Maar dat hoort er nu eenmaal bij. Als je als team niet kan meekomen qua budget moet je misschien overwegen over te stappen naar een competitie die je wel kan betalen....

Zoals elk verstandig mens weet: Je moet nooit boven je stand leven. Dat is echter wel het geval bij een aantal F1 teams. Sterker nog, door die budget cap sleuren de F1 sloebers de meer welvarendere teams naar beneden. Kwalijke zaak. Schade door ongelukken zou 100% buiten budget moeten vallen.

Gravatar
Senior
Marf
Gravatar
50
291
107
Dec 2019
Marf

Volledig eens, enkel die laatste zin past me niet helemaal. Als een team zelf schade veroorzaakt dan zou dit wel onder de budgetcap moeten vallen. Je wil immers niet dat ze zelf de auto in de bandenstapel parkeren om zo "kosteloos" onderdelen te kunnen vervangen.

Gravatar
Regular
DaveF1
Gravatar
12
106
7
Aug 2021
DaveF1

Je moet wel een plafond hebben zodat de competitie wel wat spannender wordt. Maar kosten verhalen op een team wat aantoonbaar schade veroorzaakt aan een ander team is prima, of deze kosten buiten beschouwing laten. Zelfde geldt voor motor wissel. Nu benadeel je wel een team om meerdere fronten

Gravatar
Senior
Fan1991
Gravatar
91
895
184
Mei 2021
Fan1991

Helemaal mee eens Dave deze regel is niet te pruimen een team wat geen enkele blaam treft zoals Redbull McLaren Ferrari in deze grandprix op laten draaien voor de kosten is de omgekeerde wereld jammer dat het zo is en mercedes is de lachende derde

Gravatar
Senior
Maximus33
Gravatar
1125
4366
2809
Mar 2020
Maximus33

Of beter de schade die Mercedes nu veroorzaakt hebben die alles laten betalen en bij schade aan de motor oa Perez Max dat die gewoon een nieuwe mogen steken zonder straf daar voor

Gravatar
Amateur
Geronimo
Gravatar
1
5
0
Aug 2021
Geronimo

Deels mee eens. Wat dat wel mogelijk met zich mee gaat brengen is dat teams niet meer close durven te vechten of gedurfde inhaalacties willen maken wat de sport niet ten goede komt. Dan zou ik eerder voor een compromis gaan zoals bijvoorbeeld als je ervanaf wordt getikt door een ander kunnen tot een bepaald bedrag reparaties buiten de budget cap worden gelaten (een half miljoen per auto ofzo) en alles daarboven is voor het veroorzakende team binnen de budget cap.

Met een auto de baan op sturen accepteer je het risico dat hij beschadigd raakt door een ongeluk. Volgens mij is zo'n oplossing beter omdat je dan de nadelen na de crash voor het slachtoffer eruit haalt terwijl je de veroorzaker ook weer niet zo zwaar straft dat ze gedwongen worden minder close te racen.

Gravatar
Senior
Medif1
Gravatar
338
2502
1035
Mar 2020
Medif1

Dat roep ik al weken dat ze dat moeten doen . Gisteren vond Toto de aanrijding van Valtteri een kleine aanrijding en toen zei ik al als Mercedes voor de kosten op moest draaien dit in een keer helemaal niet meer z’n kleine aanrijding was en had Toto een gezicht top op de grond gehad . Mercedes heeft in de vorm van hun rijders er voor gezorgd dat alleen RedBull al enkele miljoenen kwijt is en daar komt nog bij dat ook Honda diep in de zakken moet grabbelen om de kosten van de motoren te dekken . Verder krijgen de coureurs waar de motoren van moeten worden vervangen nog een kruiwagen aan gridstraffen op de koop toe . Hoezo dan een kleine aanrijding Toto .

Gravatar
Amateur
Michele
Gravatar
2
1
9
Aug 2021
Michele

Ik vind dat ook de piloot die de schade heeft veroorzaakt een bepaalde percentage uit eigen inkomen moet bijdragen.

Gravatar
Amateur
Michele
Gravatar
2
1
9
Aug 2021
Michele

Ik vind dat de piloot dat schuld heeft. Een bepaald bedrag ook erbij moet doen.

Gravatar
Amateur
Joop
Gravatar
3
3
2
Jun 2021
Joop

Net als in het gewone leven, de schade verhalen op de schuldige

Gravatar
Regular
Michael
Gravatar
19
87
39
Jul 2020
Michael

Plafond kan verder verlaagd worden als er geen rekening meer met herstel kosten zijn. Maar goed er zijn al zoveel uitsluitingen op het plafond dat je dan beter kan spreken van een ontwikkelingsbudget van bijvoorbeeld max 45 miljoen en de rest vrij laten.

Gravatar
Amateur
Rob
Gravatar
9
82
16
Jul 2021
Rob

Schade veroorzaakt door de schuld van een ander moet aan het benadeelde team vergoed worden. Ongeacht wie het veroorzaakt heeft.

Gravatar
Amateur
Simon
Gravatar
6
9
4
Jul 2021
Simon

Je zou het nog strenger kunnen maken door de veroorzaker voor de kosten te laten opdraaien uit hun eigen budgetplafond. Risico is dan weer wel dat we dan hele nette en risicoloze races gaan zien. Of zal dat wel meevallen? En hoe controleer je de uitputting van het budgetplafond? Grote concerns kunnen heel goed creatief boekhouden.

Gravatar
Amateur
Peter
Gravatar
2
1
0
Feb 2021
Peter

Tijd voor aanpassing regels zou je zeggen?!

Maar ik vrees het ergste.

We weten allemaal nog toen Max in de f1 kwam dat er regels werden aangepast en dat de omgedoopt werd als de "Max Verstappen regels"?! (*veroorzaker van vele in hun ogen niet te kunnen handelingen*)

Nu het Om Mercedes gaat zijn ze in ene niet meer zo snel met aanpassen van de regels. regels.

Lijken een beetje op MAF-FIA praktijken.

Maar laten we hopen dat we het mis hebben en dat de FIA ons gaat verassen. (*onder druk van de "buitenwereld"*)

Gravatar
Amateur
JohnnyBravo
Gravatar
1
1
0
Aug 2021
JohnnyBravo

Potje breken potje betalen is wel zo eerlijk...

Gravatar
Senior
Louike
Gravatar
122
693
1028
Mar 2021
Louike

Kom op zeg. Nu heeft toevallig RBR 2x schade gekregen en nu moet het door de ander betaald worden. Mercedes kan dit wel betalen maar de kleinere die altijd achteraan rijden kunnen dit niet. Tevens is hun kans op brokken maken veel groter omdat ze achteraan rijden en veel meer auto's voor zich hebben. Zo hou je nog minder teams over.

Gravatar
Regular
Ronald
Gravatar
13
62
31
Mar 2020
Ronald

Budget cap is je reinste onzin , wie schade maakt betaald.

Verder zou de hele FIA is wat Transparanter moeten gaan werken en niet voor een 51G doodklap 10 sec uitdelen en voor en ander (Bottas) die ook een ravage aanricht wel gelijk 5 plaatsen Gridstraf, srraffen staan niet in vergelijking met elkaar.

Qua schade zou dus ook MB voor beide fevallen de schade moeten vergoeden

Gravatar
Regular
Dirkske1970
Gravatar
13
41
50
Jul 2021
Dirkske1970

Een goede zet. En misschien ook een raceban invoeren als de schuldige dat met opzet deed. Dan zullen ze bij Mercedes hopelijk 2 keer nadenken voordat ze hun tegenstanders van de baan rijden...

Gravatar
Amateur
Mazzacane
Gravatar
1
1
0
Aug 2021
Mazzacane

Het lijkt me niet handig dat de teams dan van uit hun budget de toegedane schade betalen. Misschien is het dan iets om dit uit de (gigantische) prijzenpot te halen, dus het team dat volledig verantwoordelijk is voor de toegedane schade wordt dan "gekort" als de prijzenpot wordt uitgekeerd en dat derl faat dan naar de "slachtoffers" zo zou dan het budgetplafond van de teams niet aangetast hieven te worden.

Gravatar
Amateur
Auguust
Gravatar
3
1
5
Jul 2021
Auguust

Budget cap laten vervallen. De koningsklasse is de bron van innovatie. Dit kost veel geld en hier mogen geen beperkingen zijn om zwakke teams ook hun rondjes te laten rijden. Teveel kansloze teams doen mee welke slechts een hindernis op de baan vormen.

Gravatar
Amateur
Marco71
Gravatar
1
0
0
Aug 2021
Marco71

Ik heb er nog iets aan toe te voegen

Coureurs de andere Coureurs brokken veroorzaken krijgen de grit straf die nu nog geld voor de genen die de brokken heeft

Lijkt mij eerlijker

Zo ga je wel beter uitkijken dat je iemand van de baan afrijden

Max heeft straks grip straf wat helemaal niet door betrouwbaarheid motor komt

Dus dat vindt ik zeker niet rechtvaardigheid

Er staan hier vast spel fouten in !

Maar Als me verhaal maar duidelijk is

Gravatar
Amateur
Gerard
Gravatar
9
21
7
Feb 2020
Gerard

Ik vind het moeilijk. De kosten over een heel jaar verdelen over de teams is al beter. Er moet een goede formule gevonden worden. Haas is gelijk failliet als hij met een blauwe vlag twee vechtende koplopers eraf rAmt.

Of een ongeluk met 5 autos....... is gerlijk een jaar ontwikkeling weg..... of fsillissement. Men gaat er ook vreemder door rijden.... gevaarlijk zelfs.. bv gelijk het gras ingaan om botsing te vermijden. of zo... moeilijk te realiseren

Gravatar
Senior
Marcvoice
Gravatar
137
782
322
Jun 2020
Marcvoice

Hiermee creëer je weer een situatie met een groot grijs gebied. Net als wanneer je uitvalt (vrijwillig de pit in). Je dan bepaalde reparaties mag uitvoeren. En de versnellingsbak mag wisselen. Zonder daar gridstraffen voor te krijgen. Met dit systeem creëer je de mogelijkheid voor teams. Om zo hun reserve onderdelen aan te vullen. Zonder bestraft te worden. En ja op een circuit als Spa waar makkelijk in te halen is. Geeft dat Red Bull de kans nieuwe onderdelen te gebruiken. Dus de gridstraffen accepteren. Wetende dat ze minimaal plek 3 halen als ze van achteren komen

Gravatar
Senior
Marf
Gravatar
50
291
107
Dec 2019
Marf

Dat het getroffen team betaalt voor de schade zie ik niet als probleem, het is immers het risico van het vak, maar de kosten voor het herstel zouden niet onder de budgetcap moeten vallen.

Ontdek het op Google Play