Waarom Verstappen en de Mercedes-coureurs in Spanje op de rode band starten
Waarom Verstappen en de Mercedes-coureurs in Spanje op de rode band starten
De coureurs leggen uit waarom de medium band in dit geval nadelig zou zijn.
Max Verstappen, Lewis Hamilton en Valtteri Bottas hebben zich op zaterdagmiddag gekwalificeerd op de rode band. De heren benadrukken na afloop van de kwalificatie dat ze de gele band hadden kunnen pakken, maar dat dit niet in hun voordeel zou hebben gewerkt.
De tactische spelletjes voor de Grand Prix beginnen doorgaans al tijdens de kwalificatie op zaterdag. De bandenkeuze in Q2 is namelijk bepalend voor de race op zondag. De coureurs die zich in de top 10 gekwalificeerd hebben, moeten op zondag namelijk starten op de band waarmee ze in Q2 hun snelste tijd hebben neergezet. De teams op het middenveld kunnen geen grote risico's nemen en ontkomen dan ook vaak niet aan de rode band. Maar aangezien Mercedes en Red Bull een redelijke voorsprong hebben op de rest van het veld, kunnen zij het zich over het algemeen wel permitteren om die tweede sessie op de gele band af te werken.
De race aftrappen op de gele band kan erg voordelig zijn voor een coureur, omdat hij hiermee een lange eerste stint kan doen. Hierdoor zijn er doorgaans meer mogelijkheden op strategisch vlak. Op het Circuit de Barcelona-Catalunya is dit echter niet van toepassing, daar is de startpositie namelijk van groot belang. Daarom heeft de gehele top drie zich op de rode band gekwalificeerd, hoewel de gele band wel gewoon een optie was geweest volgens Verstappen. "Ik denk dat we ons daarmee gemakkelijk hadden kunnen kwalificeren, maar ik denk niet dat het nodig was om dat te doen", legt Verstappen uit tijdens de persconferentie na de kwalificatie.
Niet voordelig in Barcelona
Verstappen krijgt vervolgens bijval van Hamilton. "Het is 600 meter naar de eerste bocht, wat dus een verschil van zes meter is tussen de banden", legt de zevenvoudig wereldkampioen uit. "Het werkt niet echt in je voordeel. Zeker niet als je je toevallig op de medium band kwalificeert en de auto achter je op de zachte band staat. Als zij dan de pits induiken, word je ook meteen naar binnen getrokken. Dus het levert geen voordeel op en je moet juist kansen opgeven. Dus over het algemeen is dat waarom."
Ook Bottas sluit zich hier volledig bij aan. "Ik denk dat de positie op de baan hier behoorlijk belangrijk is. Dus ik wil gewoon geen terrein verliezen bij de start van de race, ik denk dat dat het belangrijkste is", verklaart de Fin.
Aanbevolen door de redactie
Red Bull Racing
Tung heeft twijfels over updatepakket Red Bull Racing in Oostenrijk
Max Verstappen
Voormalig Red Bull-kopstuk over F1-toekomst Verstappen: "Met geld voorkom je geen burn-out"
Red Bull Racing
'Red Bull Racing heeft de nieuwe Verstappen al gevonden'
Hitteplan Oostenrijk
FIA grijpt in vanwege extreme weersomstandigheden in Oostenrijk

Wijzig je tijdzone:
Net binnen
LIVE | VT2 GP Oostenrijk: Kan Red Bull het gat richting Mercedes dichten?
- 28 minuten geleden
Eerste privéjet Max Verstappen 'gekaapt' door zusje Victoria Verstappen
- 17 minuten geleden
'Monaghan vertrekt ook bij Red Bull en vindt nieuwe uitdaging in de F1'
- 46 minuten geleden
FIA grijpt in bij Mercedes: 'Zilverpijlen teruggefloten na klachten Red Bull en Ferrari'
- 1 uur geleden
Red Bull pakt groot uit met nieuwe updates voor Verstappen en Hadjar
- 1 uur geleden
Hamilton kende slepende blessure in 2025: "Ik kon niet slapen en zat aan pijnstillers"
- 1 uur geleden
- 2
Veel gelezen
Strafpunten F1: Stroll raakt punten kwijt richting GP Oostenrijk, extra straf voor Colapinto
- 21 juni
Norris spreekt al van Formule 1-pensioen: "Ik wil kinderen en wil hier weg"
- 22 juni
Verstappen krijgt lachers op de hand in perszaal Monaco met advies voor Antonelli
- 7 juni
Hamilton haalt uit: "Er is een reden dat ik zeven wereldkampioenschappen heb"
- 15 juni
Antonelli trakteert Kardashian op champagnedouche na ophef over 'gestolen' handdoek
- 9 juni
FIA grijpt in vanwege extreme weersomstandigheden in Oostenrijk
- Gisteren 09:29
Gerelateerd nieuws
Norris over Verstappen en zijn strafpunten: 'Hij gaat nog harder vechten' | GPFans News
Verstappen over gesprek met Russell: 'Ik heb dat toen verder uitgelegd'
Villeneuve komt met nieuw inzicht: "Russell verdiende een straf"
Viaplay-commentatoren konden actie Verstappen niet verdedigen: "Daar houden we niet van"
F1 standen
Coureurs
- Lewis Hamilton
- Charles Leclerc
- Lando Norris
- Oscar Piastri
- Franco Colapinto
- Pierre Gasly
- Isack Hadjar
- Max Verstappen
- Alexander Albon
- Carlos Sainz
- Andrea Kimi Antonelli
- George Russell
- Oliver Bearman
- Esteban Ocon
- Fernando Alonso
- Lance Stroll
- Liam Lawson
- Arvid Lindblad
- Gabriel Bortoleto
- Nico Hülkenberg
- Valtteri Bottas
- Sergio Pérez
Races
-
Grand Prix van Australië 2026
-
Grand Prix van China 2026
-
Grand Prix van Japan 2026
-
Grand Prix van Bahrein 2026
-
Grand Prix van Saoedi-Arabië 2026
-
Grand Prix van Miami 2026
-
Grand Prix van Canada 2026
-
Grand Prix van Monaco 2026
-
Gran Premio de Barcelona-Catalunya 2026
-
Grand Prix van Oostenrijk 2026
-
Grand Prix van Groot-Brittannië 2026
-
Grand Prix van België 2026
-
Grand Prix van Hongarije 2026
-
Grand Prix van Nederland 2026
-
Grand Prix van Italië 2026
-
Grand Prix van Spanje 2026
-
Grand Prix van Azerbeidzjan 2026
-
Grand Prix van Singapore 2026
-
Grand Prix van de Verenigde Staten 2026
-
Grand Prix van Mexico 2026
-
Grand Prix van São Paulo 2026
-
Grand Prix van Las Vegas 2026
-
Grand Prix van Qatar 2026
-
Grand Prix van Abu Dhabi 2026
Partners (Ook adverteren?)
Volg ons op social media
Redactie & bedrijfsinformatie
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem
Nederland
+31 6 455 168 60
Bekijk de contactpagina
Realtimes Network
- Redactie
- Privacy
- RSS
- Contact
- Adverteren
- Statuut
- Vacatures
- Betting uitzetten
- Android
- iOS
- Publicatieprincipes
- Correctiebeleid
- Eigendom & financiering
- F1 Tickets
Copyright (©) 2017 - 2026 GPFans.com
Realtimes Network











