Welcome to GPFans

CHOOSE YOUR COUNTRY

  • NL
  • GB
  • NL
Villeneuve verdedigt Verstappen: 'Ze gaven hem alleen daarom een straf'

Villeneuve verdedigt Verstappen: 'Ze gaven hem alleen daarom een straf'

F1 Nieuws

15 reacties

Villeneuve verdedigt Verstappen: 'Ze gaven hem alleen daarom een straf'

Villeneuve verdedigt Verstappen: 'Ze gaven hem alleen daarom een straf'

Jacques Villeneuve heeft zich uitgesproken over de controverse rondom de crash tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in Monza. Volgens de voormalig F1-coureur wordt het allemaal groter gemaakt dan het is en hoeven de twee coureurs het niet rustiger aan te doen. Ook benadrukt Villeneuve dat de straf voor Verstappen in dit geval oneerlijk was.

Verstappen en Hamilton zijn dit seizoen enorm aan elkaar gewaagd en zijn regelmatig verwikkeld in spannende gevechten. Dit gaat over het algemeen vaak goed, maar ook wel eens goed mis. In Silverstone raakten de titelconcurrenten voor het eerst betrokken bij een grote crash, waarbij Verstappen met 51 G in de bandenstapel belandde. Hamilton kon zijn weg vervolgen en wist, ondanks een tijdstraf, de overwinning te pakken. In Monza ging het weer mis, ditmaal belandde beide coureurs in de grindbak, waardoor ze kostbare punten verloren.

Oordelen op basis van de uitkomst

Hoewel ook Villeneuve moet toegeven dat Verstappen wel erg agressief was, benadrukt hij ook dat Hamilton prima wat meer ruimte had kunnen laten om de crash te voorkomen. "Je kunt niet een van hen straffen voor iets opzettelijk doen, als het contact begon ver voordat de manoeuvre opzettelijk kon worden," begon de Canadees tegenover Corriere della Sera. "Ze gaven Verstappen alleen een straf omdat zijn wiel op het hoofd van Hamilton eindigde. Ze zeggen dat ze niet oordelen op basis van de uitkomst van een crash, maar dat is precies wat ze gedaan hebben."

Gladiatoren die strijden om de titel

"Het belangrijkste is dat ze allebei vechten voor het wereldkampioenschap en ze willen allebei niet achter de ander eindigen," vervolgt de wereldkampioen van 1997 die ook van mening is dat Hamilton en Verstappen het niet rustiger aan moeten doen in hun strijd om de titel. "Nee dat moeten ze niet doen. Ja het is een gevecht, maar zij zijn de gladiatoren. Ze zijn niet te agressief, ze willen elkaar gewoon verslaan."

Verstappen vs Hamilton is niet hetzelfde als Senna vs Prost

Ook de eeuwige vergelijking met de rivaliteit tussen Ayrton Senna en Alain Prost is volgens Villeneuve niet juist. "Het is ook echt niet zoals Senna en Prost. Hun rivaliteit ging veel verder en over de grens naar haat en de bereidheid om valse spelletjes te spelen. Is dat hoe het gaat tussen Lewis en Max? Nee. Ik hoop dat we nog meer gevechten gaan zien die niet in de muur eindigen, ook al is de kans groot dat het nog een keer gaat gebeuren," aldus Villeneuve.

Is de straf voor Verstappen terecht?

7.539 stemmen
Wat vinden jullie?
Floortje

Ik wordt zo langzamerhand doodziek van het straffen in de F1 en andere formule klasses.

Ik snap dat veiligheid voorop moet staan, maar races worden nu beslist door straffen. Allemaal kolder. Ik volg de F1 al vanaf de jaren 70 in de vorige eeuw, dus ja ik ben een ouwe lul, maar tegenwoordig maken wij watjes van die gasten op de baan. Als coureur ben je bang om de strijd aan te gaan want ojee, je zal maar contact maken of krijgen, je bent zo : Under investigation met een tijdstraf, of erger tot gevolg.

Het wordt allemaal zo benauwd, zo jammer.

Er zijn reglementen en daar moet iedereen zich aan houden. Maar 2 strijdende coureurs met de adrenaline sky high gaan voor elk gaatje. Dat IS de essentie van racen!

Kappen met die wisselende scheidsrechters die van elke spannende race een tombola maken.

14 1

Reacties (15)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Inloggen
 

Schrijf een reactie

Reacties (7)

Gravatar
Senior
Rapper-Dan
Gravatar
84
320
138
Aug 2021
First Poster
Rapper-Dan

De strafmaat tussen beide coureurs valt te vaak richting Max. De FIA zou onafhankelijk moeten kijken naar veel dingen. Ook de tussen door bezoekjes van de STER medewerkers moet niet mogelijk zijn. De FIA zou ze best mogen uitnodigen voor informatie maar het voordien beïnvloeden moet niet mogelijk zijn! Het beïnvloed de personen die neutraal moeten zijn en blijven.

Gravatar
Amateur
Koos
Gravatar
4
4
6
Sep 2021
Koos

Personen die neutraal moeten blijven

Ze doen daar een goed spelletje

Gravatar
Regular
Sarcast
Gravatar
26
54
40
Aug 2020
Sarcast

Het is een publiek geheim dat die wereldverbeteraar in z'n Mercedes kampioen moet worden dus komen zij overal mee weg. Nee, ik ben geen fan van die Belg maar de waarheid moet worden gezegd... Max heeft deze te zware straf niet verdient. Men zou hem juist moeten bedanken omdat hij niet ruimbaan maakt voor Mercedes maar de strijd durft aan te gaan. Het was een gewoon racing accident. Waarom zitten er trouwens niet bij elke race dezelfde rechters?

Gravatar
Amateur
Martin
Gravatar
5
11
7
Mei 2021
Martin

Misschien de website van het IND eens doornemen.. dan weet je dat het niet die Belg is. Gewoon een Nederlander.

Gravatar
Regular
Benno
Gravatar
48
178
47
Apr 2021
Benno

ach, wat is gewoon....het is vooral totaal onbelangrijk

Gravatar
Amateur
ReneG
Gravatar
5
6
6
Mei 2021
ReneG

Max heeft gewoon een dubbele nationaliteit, iets wat je als F1 fan best had kunnen weten. Hij is zelfs geboren in België (Hasselt), dus wat Sarcast zegt, klopt gewoon. Hij racet toevallig onder de Nederlandse vlag, maar dat heeft niks met zijn nationaliteit te maken.

Op de website van de IND staat hier niks over, wat een onzin.

Gravatar
Amateur
Dirk
Gravatar
1
0
0
Sep 2021
Dirk

Dat hij onder Nederlandse vlag rijdt, is niet toevallig en heeft toch wel iets met zijn Nationaliteit te maken, lijkt me. Hij heeft een dubbele Nationaliteit, maar heeft meer verbondenheid met Nederland.

Show all replies (4)
Gravatar
Regular
PacManNL
Gravatar
16
134
36
Dec 2020
PacManNL

Kijk naar de stewards van die dag… een van de drie was Derrick Warwick, de President van de “British Racing Drivers' Club” sinds 2011 en juist hij moest bepalen wie fout was en de straf uitdelen…. Logisch dat hij Max dan als schuldige aanwijst even ter aanvulling: ik geloof niet in complot theorieën maar wel in eerlijkheid.

Gravatar
Amateur
Pieter
Gravatar
1
4
3
Sep 2021
Pieter

In dit geval beiden straffen . Allebei 4 plaatsen terug.

Gravatar
Amateur
Floortje
Gravatar
8
30
6
Sep 2021
Floortje

Ik wordt zo langzamerhand doodziek van het straffen in de F1 en andere formule klasses.

Ik snap dat veiligheid voorop moet staan, maar races worden nu beslist door straffen. Allemaal kolder. Ik volg de F1 al vanaf de jaren 70 in de vorige eeuw, dus ja ik ben een ouwe lul, maar tegenwoordig maken wij watjes van die gasten op de baan. Als coureur ben je bang om de strijd aan te gaan want ojee, je zal maar contact maken of krijgen, je bent zo : Under investigation met een tijdstraf, of erger tot gevolg.

Het wordt allemaal zo benauwd, zo jammer.

Er zijn reglementen en daar moet iedereen zich aan houden. Maar 2 strijdende coureurs met de adrenaline sky high gaan voor elk gaatje. Dat IS de essentie van racen!

Kappen met die wisselende scheidsrechters die van elke spannende race een tombola maken.

Gravatar
Senior
Sinterklaas
Gravatar
237
998
2038
Aug 2021
Sinterklaas

Eindelijk een verstandige en juiste reactie.

Gravatar
Amateur
Jeroenemannetje
Gravatar
2
3
0
Jul 2020
Jeroenemannetje

Super gesproken Floortje.

En je hebt gelijk. F1 bepaalt op deze manier wie de wereldkampioen gaat worden.

Show all replies (2)
Gravatar
Amateur
Fred
Gravatar
1
6
1
Sep 2021
Fred

Het grote geld moet gelijk krijgen.

Gravatar
Amateur
Willem
Gravatar
5
65
92
Mei 2021
Willem

Als Lewis een blanke man was geweest, hadden we deze problemen echt niet want niemand wil beticht worden van discriminatie.

Gravatar
Senior
DarkRaven
Gravatar
56
603
93
Aug 2020
DarkRaven

Ja en zo gebeurt het niet alleen in de racewereld maar tegenwoordig in alles.

Ontdek het op Google Play