Welcome to GPFans

CHOOSE YOUR COUNTRY

  • NL
  • GB
  • NL
FIA verklaart toename technische richtlijnen: 'Komt door de hevige titelstrijd'

FIA verklaart toename technische richtlijnen: 'Komt door de hevige titelstrijd'

F1 Nieuws

23 reacties

FIA verklaart toename technische richtlijnen: 'Komt door de hevige titelstrijd'

FIA verklaart toename technische richtlijnen: 'Komt door de hevige titelstrijd'

De FIA heeft recentelijk een aantal grote technische richtlijnen uitgestuurd naar de teams. Dit zorgde voor grote frustratie bij zowel de teams zelf als bij de fans. Volgens Michael Masi heeft de FIA echter geen keuze, vanwege de felle titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes.

De afgelopen weken zijn er meerdere technische richtlijnen uitgevaardigd door de FIA. Zo werd allereerst aangekondigd dat er strenger gecontroleerd zou worden op de stijfheid van de achtervleugels. Daarna werden er weer strengere controles aangekondigd, ditmaal met betrekking tot de bandenspanning. Tot slot kondigde de FIA aan dat het uit veiligheidsoverwegingen had besloten om de pitstops te vertragen. Daar zal het vermoedelijk niet bij blijven, want ook de voorvleugel van Mercedes is momenteel aan onderzoek onderhevig.

Niet iedereen is het echter eens met deze toename aan technische richtlijnen. Zo vinden de fans dat er veel te veel reglementen bijkomen en voelen de teams zich zwaar benadeeld. Daarnaast was er ook nog kritiek over de manier waarop dit gebeurd. Lauren Mekies van Ferrari was bijvoorbeeld van mening dat de FIA dergelijke beslissingen even met de teams zou moeten overleggen. Fred Vasseur gaat nog een stapje verder en stelt dat er uberhaupt gewoon teveel technische richtlijnen bijkomen. "Ik denk niet dat dit de juiste manier is. We hebben nu op maandagochtend meer TD's [technical directives) dan persberichten. Het is de nieuwe manier om F1 te besturen en zeker niet de juiste manier."

FIA verklaart storm aan technische richtlijnen

Volgens Michael Masi, wedstrijdleider bij de FIA, is de toename van het gebruik van technische richtlijnen een direct gevolg van de felle titelstrijd die momenteel gaande is tussen Red Bull Racing en Mercedes. "Het is duidelijk dat de strijd om de titel op een aantal gebieden heviger is dan we in lange tijd hebben gezien", vertelt Masi in gesprek met Motorsport.com. "De behoefte aan duidelijkheid op bepaalde gebieden is inderdaad toegenomen. Maar ik denk dat het vooral is toegenomen als direct gevolg van wat er op het circuit qua competitiviteit aan de hand is."

Limieten windtunnel bijgesteld: Mercedes krijgt meer tijd, Red Bull levert tijd inLees meer

De Australiër kan zich dan ook niet vinden in de kritiek van Vasseur. "Ik zou het geen manier van besturen noemen", benadrukt Masi. "Maar het is natuurlijk wel een manier om met alle teams te communiceren over de manier waarop bepaalde regels vanuit het perspectief van hun technische afdelingen, kunnen worden geïnterpreteerd. Of over bepaalde procedures die gevolgd kunnen worden, om te bepalen of ze al dan niet conform [de regels, red.] zijn. Iedereen wil altijd meer duidelijkheid op bepaalde gebieden, vandaar het aantal ervan", besluit hij.

Vind jij de technische richtlijnen nodig?

575 stemmen
Wat vinden jullie?
Medif1

Wat een onzin dus als je een dominant team hebt mag het allemaal wel . Hoeveel smeergeld krijgt die vent eigenlijk van Mercedes .

22 2

Reacties (23)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Inloggen
 

Schrijf een reactie

Reacties (20)

Gravatar
Regular
joostb26
Gravatar
12
303
55
Nov 2020
First Poster
joostb26

Allemaal leuk en aardig maar waar is de voorvleugel van Mercedes dan

Gravatar
Senior
Medif1
Gravatar
341
2516
1039
Mar 2020
Medif1

RB moet gewoon protest indienen dat doet Mercedes ook dan wel zelf of via het gluiperige McLaren .

Gravatar
Regular
Tomba9
Gravatar
10
72
88
Jun 2021
Tomba9

Op naar de ondergang van F1.

Gravatar
Regular
Henk8559
Gravatar
20
444
96
Jul 2020
Henk8559

U heeft volkomen gelijk ,ik denk dat de FIA het wel wil dat de F1 kapot gaat

Gravatar
Regular
Henk8559
Gravatar
20
444
96
Jul 2020
Henk8559

De FIA wil het goedkoper maken maar door de veel en vééls tegelen richtlijnen wordt het voor de teams onbetaalbaar en voor de fans niets meer aan . De richtlijnenboek van de FIA is veel dikker dan de wetboeken van alle landen

Gravatar
Amateur
Netty
Gravatar
9
302
58
Jun 2021
Netty

Zie ik het nou verkeerd?

Is die Masi erger als Charlie Whiting?

Het lijkt wel of die gast het hele F1 gebeuren kapot maakt.

Hij gooit met gridplaats straffen en strafpunten en veranderd regelmatig de regels alsof het zijn hobby is.

En renstallen laten het maar gebeuren, wat zijn voor doetjes?

Kom in opstand en zorg ervoor dat de FIA de sport niet kapot maakt.

Gravatar
Senior
Medif1
Gravatar
341
2516
1039
Mar 2020
Medif1

Wat een onzin dus als je een dominant team hebt mag het allemaal wel . Hoeveel smeergeld krijgt die vent eigenlijk van Mercedes .

Gravatar
Senior
Ronnie2908
Gravatar
143
1639
381
Jul 2020
Ronnie2908

Op het circuit lijkt het racen fairder te gaan dan de jaren hiervoor. De achterdocht bij bepaalde teams doet de FIA nu overreageren met een wirwar aan regels die de sport geen goed doen en dat is zacht uitgedrukt. Het dichter bij elkaar willen brengen van de teams door regelbrij gaat averechts werken. Het helpen van zwakke teams door financiële beperkingen van de hele F1 is uiteindelijk schadelijk voor de auto industrie. Er is ineens genoeg spanning op de baan en ook de teams uit het middenveld staan er dichter bij maar als alle teams gelijkwaardige auto’s hebben blijven Verstappen en Hamilton nog steeds de snelsten simpelweg omdat dat de beste coureurs zijn.

Gravatar
Amateur
yskonijn
Gravatar
2
12
1
Jul 2021
yskonijn

"Want we moeten ons wel belangrijk blijven voelen hier bij de FIA dus kunnen we ze niet gewoon laten racen. Oh en ja, vriendjespolitiek is hier gewoon een ding maar dat was duidelijk hoe weinig we deden toen Merc aan kop ging toch? Mag die lasso of truth nu weer los Wonder Woman?"

Gravatar
Regular
Eildert
Gravatar
28
296
143
Mar 2021
Eildert

Deze man is toch niet neutraal zo als het hoort,maar doet gewoon wat Mercedes zegt weg ermee.

Gravatar
Senior
Maximus33
Gravatar
1125
4366
2809
Mar 2020
Maximus33

Had die maar 7 jaar geleden gedaan dan was Mercedes allang gestopt waren we van die jankerd af

Gravatar
Senior
Geert66
Gravatar
57
690
288
Feb 2020
Geert66

In de F1 worden de nieuwste technieken ontworpen, die later in de gewone produktie auto's zit. Door al dit soort regels zakt de F1 terug naar het nivo van de Amerikaanse tegenhanger, verouderde auto's met antieke motoren. Laat de F1 ontwikkelen en stop met het opleggen van deze belachelijke restricties. De F1 is veilig maar je moet het niet overdrijven, want dan is de lol er af.

Gravatar
Regular
Robin Blaauw
Gravatar
14
153
71
Apr 2020
Robin Blaauw

Alles om Mercedes aan de winst te helpen hier wil je toch niet meer naar kijken straks is in halen nog verboden als er een mercedes vooraan rijdt….. hoop dat ze snel wakker worden anders ben ik snel klaar met de f1

Gravatar
Amateur
George
Gravatar
1
2
0
Jul 2021
George

Ja kan ook gewoon niets doen aan de vele regeltjes en deze houden zo ze nu zijn , en dan met ingan van seizoen 20222 wel de aanpassingen doorvoeren , heeft merc ook gedaan met das

Gravatar
Senior
Marcvoice
Gravatar
142
797
323
Jun 2020
Marcvoice

Hoe kan je midden in een strijd meerdere wijzigingen in de regelementen aanpassen. Stel dat er bij het voetbal in de tweede helft beslist word dat een penalty vanaf de 16 meter genomen moet worden. Terwijl de eerste helft één club nog van 11 meter de penalty scoorde. Nu de andere club het moeilijker word gemaakt te scoren. Zo heeft de één er voordeel van gehad. En de andere dat voordeel ontnomen. En dat voor eenzelfde beslissing midden in een titel strijd. Dat kan gewoon niet

Gravatar
Senior
Marcvoice
Gravatar
142
797
323
Jun 2020
Marcvoice

De pitstop moeten aangepast worden. Als argument om het veiliger te maken. Wanneer is er nog iets gebeurt tijdens een stop. Vleugels aanpassen. En dat moet halverwege de strijd aangepast worden. Terwijl Mercedes wel het hele jaar met het DAS systeem rijden. Terwijl al beslist was het systeem het jaar erop te verbieden. Dus Mercedes heeft het jaar voordeel gehad. En de andere teams dat ontnomen. Monaco 2019. Max krijgt 5sec straf voor unsafe release in de pit. Hetzelfde jaar in Duitsland word het team van Ferrari met een geldboete bestraft voor ook een unsafe release. Wat na die race vastgesteld werd dat niet te kunnen dus vanaf dat moment weer 5sec voor een unsafe release. Red Bull zou de motor hebben opgevoerd.

Gravatar
Senior
Hajé
Gravatar
107
1245
351
Dec 2020
Hajé

Regels invoeren omdat er nu een hevige strijd is. ????? Heeft niemand meneer Massi vertelt dat het juist gaat om het wedstrijdje te winnen op eigen kracht en vernuft en niet aan de leiband van de regeltjes van de FIA? Dit zet de 7 kampioenschappen van HAM wel in een ander licht. Bottas drong wel aan maar was kennelijk nooit een gevaar anders had Massi eerder in moeten grijpen. Weer een kadofeestje voor HAM dus.

Gravatar
Regular
corrie54
Gravatar
13
254
38
Sep 2020
corrie54

Nou bij de voorvleugel van Mercedes zullen ze dadelijk wel zeggen dat hij de tests doorstaat en dus legaal is..ik denk niet dat ze de tests aan gaan passen zoals bij de achtervleugel...Masi zegt nu dus eigenlijk dat nu Mercedes concurrentie heeft van Red Bull en niet meer fluitend races wint, de regels aangepast moeten worden om zo het voordeel van Red Bull zoveel mogelijk weg te nemen en het Mercedes wat makkelijker te maken om bij te benen..waarom heeft Masi dat dan de afgelopen 7 seizoenen niet gedaan zodat halverwege het seizoen niet al duidelijk was dat Hamilton kampioen werd..waarom dacht hij toen niet in het belang van al die andere teams..nu hebben we EINDELIJK een seizoen dat spannend is en zowat alle teams aan elkaar gewaagd zijn en komt Masi met nieuwe regels tijdens het lopende seizoen om de stand te beïnvloeden..in menige sport noemen ze dit competitie vervalsing

Gravatar
Regular
Rosco P. Coltrane
Gravatar
32
106
278
Okt 2020
Rosco P. Coltrane

TheOnlyRacer

Gravatar
Senior
Lando4
Gravatar
84
607
429
Mar 2021
Lando4

#TheOnlyRacer

Gravatar
Regular
DS
Gravatar
29
294
94
Mar 2020
DS

Wat een onzin, waar is de FIA 7 jaar gebleven....bah bah.

Gravatar
Regular
Billy
Gravatar
39
301
185
Mei 2021
Billy

Die Masi krijgt liever een AMG dan een pallet red bull blikjes

Gravatar
Regular
Maccie
Gravatar
14
171
13
Jun 2021
Maccie

Kom op mensen, het is geen complot van de FIA om Red Bull op alle fronten tegen te werken. Het is het gevolg van de protesten en vragen ter verduidelijking die oa. Mercedes bij de FIA neerleggen. Daar moeten ze iets mee wat tot verduidelijking of aanscherping van de reglementen leidt.

Ik vind het ook geen goede ontwikkeling, maar zonder iets te doen houdt het gezeur aan. Erg jammer voor de sport dat het spel ook op deze manier wordt gespeeld dit jaar (alhoewel ditzelfde spel ook tav Ferrari werd gespeeld natuurlijk).

Eigenlijk betekent het dat er dit jaar een team (of teams) iets minder goed tegen hun verlies kunnen dan wat we in de voorgaande 7 hebben gezien.

Ontdek het op Google Play