Welcome to GPFans

CHOOSE YOUR COUNTRY

  • NL
  • GB
  • NL
'Red Bull en andere teams hielden zich mogelijk niet aan richtlijnen bandenspanning'

'Red Bull en andere teams hielden zich mogelijk niet aan richtlijnen bandenspanning'

F1 Nieuws

20 reacties

'Red Bull en andere teams hielden zich mogelijk niet aan richtlijnen bandenspanning'

'Red Bull en andere teams hielden zich mogelijk niet aan richtlijnen bandenspanning'

Bandenleverancier Pirelli doet nog altijd onderzoek naar de oorzaak achter de klapbanden in Bakoe, maar volgens La Gazetta dello Sport hebben verschillende teams - waaronder Red Bull Racing en Aston Martin - zich vermoedelijk niet aan de richtlijnen rondom de bandenspanning gehouden.

Max Verstappen en Lance Stroll zagen de Grand Prix van Azerbeidzjan beiden wegens een klapband tot een vroegtijdig einde komen. Voor de Nederlander extra pijnlijk, aangezien hij afstevende op de winst in Bakoe. Sinds afgelopen zondag is bandenleverancier Pirelli dan ook hét onderwerp van gesprek. Logisch, want met snelheden van ruim 320 kilometer per uur kan een plotselinge klapband voor levensgevaarlijke situaties zorgen.

Onderzoek Pirelli

De Italiaanse bandenleverancier is inmiddels een onderzoek naar de oorzaak achter de klapbanden gestart, maar wil over het verloop hiervan nog niets kwijt. Naar verwachting zal er eind volgende week meer naar buiten worden gebracht. La Gazzetta dello Sport, de grootste sportkrant van Italië, lijkt echter al wat informatie te hebben gewonnen. Het sportkatern schrijft namelijk dat verschillende teams - waaronder Red Bull Racing en Aston Martin - zich mogelijk niet aan de voorgeschreven bandenspanning hebben gehouden.

Constructiefout en brokstukken uitgesloten

Volgens de krant zouden eerste onderzoeken hebben uitgewezen dat het niet gaat om een constructie- of fabricagefout. Ook brokstukken zouden zijn uitgesloten. Naar verluidt vermoedt Pirelli daarom dat een aantal teams zich niet aan de geadviseerde bandenspanning hebben gehouden. Het Italiaanse bedrijf schreef in eerste instantie een bandenspanning van 20 psi (voor) en 19 psi (achter) voor, maar verhoogde dit later naar respectievelijk 20 psi en 22 psi. Een advies dat Red Bull Racing naast zich zou hebben neergelegd.

Lage bandenspanning

Een lagere bandenspanning zorgt voor meer grip in de bochten, maar vergroot de kans op klapbanden. Pirelli kan tijdens de race de bandenspanning van de teams niet controleren. La Gazzetta dello Sport lijkt zich te baseren op bronnen binnen Pirelli, maar voor uitsluitsel zullen we nog even geduld moeten hebben.

GPFans heeft Aston Martin om een verdere toelichting hierop gevraagd.

Wat vinden jullie?
corrie54

Laat eens een onafhankelijke banden specialist dit onderzoeken..want Pirelli zal nooit toegeven dat ze een fout hebben gemaakt.

144 11

Reacties (20)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Inloggen
 

Schrijf een reactie

Reacties (18)

Gravatar
Amateur
Bram
Gravatar
2
57
8
Mei 2021
First Poster
Bram

Pirelli schuift altijd de schuld bij andere in de schoenen

Gravatar
Regular
corrie54
Gravatar
10
218
32
Sep 2020
corrie54

Laat eens een onafhankelijke banden specialist dit onderzoeken..want Pirelli zal nooit toegeven dat ze een fout hebben gemaakt.

Gravatar
Senior
Reese75
Gravatar
353
3671
815
Sep 2020
Reese75

Mocht dit waar zijn dan zou toch verwachten dat de band die het zwaarst te verduren krijgt het eerst zou gaan, en dat was op dit circuit de rechter achterband. Bij zowel Lance als Max klapte de linker achterband.

Maar goed Pirelli heeft hiermee de schuld afgeschoven, voor hun zal het wel klaar zijn.

Gravatar
Amateur
Ray8707
Gravatar
1
40
9
Jun 2021
Ray8707

Mja want de Italianen houden zich natuurlijk altijd aan de richtlijnen.?!?! Hallooo Ferrari!!

Gravatar
Regular
MaartenF1Bizz
Gravatar
13
374
128
Nov 2020
MaartenF1Bizz

Zeer spijtig dat Max zijn overwinning niet kon waarmaken Baku. Niet verassend ook dat de ogen direct op Pirelli gericht waren na deze twee incidenten. Echter, voorafgaand aan de twee klapbanden zijn er ook al een aantal kleine clashes geweest tussen de diverse rijders en je kan mijnsinziens niet uitsluiten dat er zeer kleine stukjes carbon her en der op het circuit verspreid lagen. Wellicht hebben ze deze stukjes opgepikt en zijn deze stukjes gedurende de race langzaam op de band gaan inwerken. In combinatie met een lagere bandenspanning en hoge snelheden kan dit leiden tot scheurtjes of punctures die de tolerantie van de band te boven gaan. Gevolg: klapband. Onderzoek zal dit uit moeten wijzen maar laten we dit niet door een oranje bril bekijken. Time will tell...

Gravatar
Regular
Monic
Gravatar
13
77
16
Mei 2021
Monic

Na Max zijn crash ging van Red Bull meteen het verzoek uit om iedereen naar binnen te halen om de banden te wisselen, dat doe je niet als je weet dat je er zelf schuldig aan zou zijn. Voor zover ik begrepen heb is dit ook speculeren van de krant en heeft Pirelli zelf nog geen officieel bericht uitgegeven. Je kan ook geen objectiviteit verwachten van een Italiaanse krant over een Italiaanse banden leverancier. Om nog maar te zwijgen van de slager die zijn eigen vlees keurt.

Gravatar
Senior
Dribbel
Gravatar
129
1344
872
Apr 2021
Dribbel

Dit vind ik BS die brengen hun beste rijder niet in gevaar.en dit alles zonder de zaken onderzocht te hebben

Alles om de schuld af te schuiven

Gravatar
Regular
Jacobus
Gravatar
12
56
382
Jul 2020
Jacobus

Eigen schuld dus, weer een vorm van illegaal bezig net als flexvleugel

Gravatar
Amateur
Paulus33
Gravatar
4
89
19
Sep 2020
Paulus33

Dat noemen ze nou Monopolie positie. Wel vreemd dat de slager zijn eigen vlees keurt, lees Pirelli

Toegeven zullen ze nooit.

Waar is de tijd van Firestone en Michellin.

Gravatar
Senior
Medif1
Gravatar
250
1772
864
Mar 2020
Medif1

Alweer een ander verhaal . Eerst dit dan dat maar altijd wat . Ze hebben een minimale bandenspanning waar ze zich aan moeten houden en dat Pirelli dan in een keer merkt dat hun band dat niet aan kan zegt toch wel genoeg lijkt mij . Geloof maar dat ze allemaal met zo min mogelijke bandenspanning rond rijden want ze willen nu eenmaal allemaal zo hard mogelijk door de bochten . Het is heel simpel als geen band kunt maken die aan die spanning voldoet heb je gewoon geen goede band niets meer en niets minder .

Gravatar
Senior
Khalid
Gravatar
72
629
498
Jul 2020
Khalid

Dammagecontrole van pirelli via italiaanse mediais in gang gezet. Prutsmerk, zelfs de banden voor consumenten verkopen niet eens. FIA en F1 moet effe gaan zoeken naar een andere leverancier. Bridgestone is de beste vervanger

Gravatar
Senior
Medif1
Gravatar
250
1772
864
Mar 2020
Medif1

Heeft Kees ook weer een baantje.

Gravatar
Regular
Billy
Gravatar
31
226
149
Mei 2021
Billy

Blablabla k*t pirelli

Gravatar
Senior
Tony
Gravatar
52
451
183
Aug 2019
Tony

Ik snap sowieso niet waarom de banden gemanaged moeten worden, wat een onzin. Waarom worden niet zoals vroeger banden gemaakt waarmee je kunt stampen totdat de stukken ervan af vliegen zonder kapot te gaan. De F1 is er altijd geweest om zo hard mogelijk te rijden en niet om maar zo voorzichtig mogelijk te rijden zodat je aan het eind van de race nog een beetje gas kan geven. Bah bah.

Gravatar
Regular
Henk
Gravatar
21
144
105
Apr 2021
Henk

Wel typisch alleen linker schouderbanden.

Gravatar
Amateur
Edward
Gravatar
2
19
4
Jun 2021
Edward

Doe gewoon zoals bij de MOTOGP drie compounds en zoek het maar uit hoe je de finish haalt.

Het is racen en geen wedstrijd bandenwissel.

Ook in de Moto2 en Moto3 gaat het zo en heb je zeer spannende races met soms wel 6 tot 10 verschillende koplopers voordat de finishvlag valt.

Gravatar
Amateur
Edward
Gravatar
2
19
4
Jun 2021
Edward

Doe gewoon zoals in de MOTOGP 3soorten compounds en ziemaar hoe je de finish haalt.

Het is racen en geen wedstrijd bandenwisselen.

Ook in de Moto2 en Moto3 gaat het zo en heb je zeer spannende races met soms wel 5tot 10 verschillende koplopers voordat de finishvlag valt.

Dus moet je een zeer goede keuze maken en je banden tot het einde weten te managen.

Gravatar
Amateur
Bert
Gravatar
1
1
1
Jun 2021
Bert

“Wij van WC eend…..

Gravatar
Amateur
Stan
Gravatar
1
0
2
Jun 2021
Stan

Ter duidelijkheid 1 psi is 0,069 bar. Dus ik zal nooit pirellies kopen. Wat een onzin vehaal.

Gravatar
Regular
Erik1234
Gravatar
19
104
174
Jun 2021
Erik1234

Waarom alleen naar Pirelli wijzen. Alle teams proberen het maximale uit de reglementen te halen. Het is niet voor niets dat de FIA volgend jaar universele sensors installeert die ze zelf kunnen uitlezen waardoor het sjoemelen met de spanning verleden tijd is,

Ontdek het op Google Play