Alonso over gebrek aan safety cars: "Soms beter om op negentig procent te rijden"
Alonso over gebrek aan safety cars: "Soms beter om op negentig procent te rijden"
Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso vindt het niet zo gek dat er al een tijdje geen safety car meer is ingezet door de FIA. De coureurs zoeken volgens hem niet altijd meer de limiet op en soms komt de wagen beter tot z'n recht wanneer er op slechts negentig procent wordt gereden.
Het is al even een tijdje geleden dat we binnen de Formule 1 de safety car zagen. De Grand Prix van Canada was de laatste keer dat Bernd Mayländer voor het veld uitreed om de race te neutraliseren. Alonso stelt in gesprek met Motosport.com dat de huidige Formule 1-auto's niet de makkelijkste zijn om mee te rijden en dat de coureurs daarom liever ietwat gas terugnemen in plaats van de volle honderd procent op de limiet te rijden.
OOK INTERESSANT: 'Verstappen krijgt mogelijk nieuwe power unit en moet rekening houden met eventuele gridstraf'
Coureurs pushen niet altijd meer tot de limiet
"Dit zijn niet makkelijke auto's om mee te rijden, maar ik denk dat het ook lastig is om honderd procent uit de auto te persen. Dat zorgt ervoor dat het soms beter is om op negentig procent te rijden, want dan zorg je ervoor dat de auto niet in verkeerde hoeken of op verkeerde rijhoogtes komt te staan. Je pusht niet meer tot de limiet, want dan gaat alles verkeerd. Het is dus soms beter om op negentig procent te rijden", zo legt Alonso uit over de grondeffect-wagens.
OOK INTERESSANT: Neuroloog twijfelt of Schumacher iets heeft meegekregen van bruiloft dochter
'Deze auto's moet je meer managen'
Het resulteert ook in minder crashes, wat de veiligheid ten goede komt. Daarnaast is het huidige motorreglement er ook op gebouwd om vooral betrouwbaar te zijn en dus zijn er ook al een tijdje geen ploffende motoren meer gezien. "Het is voor ons in de races soms goed om op negentig procent te rijden. We moeten ook rekening houden met de banden, de brandstof in de gaten houden en dat soort dingen. Ik denk dat we daardoor weinig safety cars of incidenten zien. Als je die snelheid aanhoudt, is de auto blijer. Dat gaat wel een beetje tegen het instinct van de coureurs in, want wij willen in de kwalificatie soms 110 procent geven. Maar met deze auto's moet je dat managen", aldus Alonso.
Gerelateerd
Meer F1-nieuws
Laatste F1-nieuws
Aanbevolen door de redactie
Max Verstappen
Verstappen wil vraag over vergelijking met Hamilton niet beantwoorden: "Dat heeft geen zin"
Hamilton wint in Spanje
Hamilton emotioneel na allereerste winst met Ferrari: "Deze droom leek bijna onmogelijk"
Samenvatting GP Barcelona-Catalonië
Hamilton pakt eerste Ferrari-zege na tactisch steekspel in Barcelona, drama voor Antonelli
Extra steun voor protest
Red Bull en McLaren krijgen steun van derde team voor FIA-protest: "Voel me niet prettig bij deze rotzooi"

Wijzig je tijdzone:
Net binnen
Hamilton wint voor het eerst namens Ferrari, FIA deelt straffen uit
- 41 minuten geleden
Hadjar klaar met slechte starts Red Bull: 'Het is vreselijk'
- 55 minuten geleden
- 2
Red Bull heeft goed nieuws voor Verstappen: 'Hebben stappen gezet'
- 1 uur geleden
- 2
Mol wijst naar taak voor Red Bull: 'Zij moeten nu met updates komen'
- 1 uur geleden
- 4
Albon valt in Spanje uit: niet de auto, maar de T-cam is het probleem
- 2 uur geleden
Mercedes lijkt in te gaan grijpen bij Antonelli en Russell: 'Gaan we evalueren'
- 2 uur geleden
- 10
Veel gelezen
Strafpunten F1: de stand van zaken in aanloop naar de race in Monaco dit weekend
- 2 juni
Rosato lovend over "pure boef" Jos Verstappen: "Hij heeft een beest gecreëerd"
- 27 mei
Stukje tape komt McLaren heel duur te staan: FIA bevestigt straf na stilvallen Norris
- 5 juni
Norris spoelt kater van GP Canada weg met bezoekje aan Indy 500 met Daniel Ricciardo
- 25 mei
Hamilton genoot van aanwezigheid moeder in Canada: "Wil haar ieder weekend erbij hebben"
- 25 mei
Verstappen krijgt lachers op de hand in perszaal Monaco met advies voor Antonelli
- 7 juni
Gerelateerd nieuws
Wolff grijpt nog vóór start in Barcelona in en komt met teamorders voor Antonelli en Russell
Wolff vreest voor Ferrari: "Wij kunnen ons geen groot upgradepakket veroorloven"
Verstappen reageert lachend op vraag over F1-rivaal Russell: "Weet ik niet"
Lindblad baalt als een stekker van Red Bull Ford-probleem: "Hoorde in Q3 thuis"
F1 standen
Coureurs
- Lewis Hamilton
- Charles Leclerc
- Lando Norris
- Oscar Piastri
- Franco Colapinto
- Pierre Gasly
- Isack Hadjar
- Max Verstappen
- Alexander Albon
- Carlos Sainz
- Andrea Kimi Antonelli
- George Russell
- Oliver Bearman
- Esteban Ocon
- Fernando Alonso
- Lance Stroll
- Liam Lawson
- Arvid Lindblad
- Gabriel Bortoleto
- Nico Hülkenberg
- Valtteri Bottas
- Sergio Pérez
Races
-
Grand Prix van Australië 2026
-
Grand Prix van China 2026
-
Grand Prix van Japan 2026
-
Grand Prix van Bahrein 2026
-
Grand Prix van Saoedi-Arabië 2026
-
Grand Prix van Miami 2026
-
Grand Prix van Canada 2026
-
Grand Prix van Monaco 2026
-
Gran Premio de Barcelona-Catalunya 2026
-
Grand Prix van Oostenrijk 2026
-
Grand Prix van Groot-Brittannië 2026
-
Grand Prix van België 2026
-
Grand Prix van Hongarije 2026
-
Grand Prix van Nederland 2026
-
Grand Prix van Italië 2026
-
Grand Prix van Spanje 2026
-
Grand Prix van Azerbeidzjan 2026
-
Grand Prix van Singapore 2026
-
Grand Prix van de Verenigde Staten 2026
-
Grand Prix van Mexico 2026
-
Grand Prix van São Paulo 2026
-
Grand Prix van Las Vegas 2026
-
Grand Prix van Qatar 2026
-
Grand Prix van Abu Dhabi 2026
Partners (Ook adverteren?)
Volg ons op social media
Redactie & bedrijfsinformatie
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem
Nederland
+31 6 455 168 60
Bekijk de contactpagina
Realtimes Network
- Redactie
- Privacy
- RSS
- Contact
- Adverteren
- Statuut
- Vacatures
- Betting uitzetten
- Android
- iOS
- Publicatieprincipes
- Correctiebeleid
- Eigendom & financiering
- F1 Tickets
Copyright (©) 2017 - 2026 GPFans.com
Realtimes Network











