Welcome to GPFans

CHOOSE YOUR COUNTRY

  • NL
  • GB
  • NL
F1 schaart zich achter rapport Hamilton Commissie: 'Willen een representatieve sport'

F1 schaart zich achter rapport Hamilton Commissie: 'Willen een representatieve sport'

F1 Nieuws

45 reacties

F1 schaart zich achter rapport Hamilton Commissie: 'Willen een representatieve sport'

F1 schaart zich achter rapport Hamilton Commissie: 'Willen een representatieve sport'

De Formule 1 gaat, op basis van het rapport van de Hamilton Commision, haar uiterste best doen om de diversiteit binnen de motorsport flink te verbeteren. Volgens Stefano Domenicali zullen er spoedig vervolgstappen aangekondigd worden.

Lewis Hamilton is de eerste, en tevens enige, zwarte coureur die de Formule 1 ooit gekend heeft. Gedurende zijn carrière heeft hij dan ook met veel racisme en discriminatie moeten kampen. Daarnaast zijn er ook vrij weinig zwarte mannen en vrouwen werkzaam bij Formule 1-teams. Dat moet anders, stelt Hamilton. Daarom heeft hij samen met de Royal Academy of Engineering in juni 2020 een commissie opgestart, met als doel om uit te zoeken waarom er een gebrek aan diversiteit is in de autosport en vooral ook hoe dit opgelost kan worden. De Hamilton Commission heeft ruim tien maanden onderzoek gedaan en heeft op maandagavond de resultaten bekendgemaakt.

In het rapport heeft men tien aanbevelingen geschreven, die ervoor zouden moeten zorgen dat er meer diversiteit komt. Zo wil men onder andere dat de Formule 1 en haar teams zich allemaal gaan inzetten om de diversiteit te verbeteren. Daarnaast verwacht men dat er meer stageplekken vrijkomen bij de teams, zodat jongeren de kans krijgen om ervaring op te doen en dat er meer zwarte STEM-dcoenten komen. Ook moeten er speciale beurzen komen om ervoor te zorgen dat zwarte engineers zich verder kunnen specialiseren in het vakgebied.

Budgetplafond zorgt voor problemen

In het rapport beschrijft men eveneens dat het budgetplafond ervoor zorgt dat er minder stageplekken zijn bij de teams. "We denken dat het kostenplafond een soort barrière is voor teams om leerlingen aan te nemen, omdat de salarissen van leerlingen zullen worden opgenomen in de kosten voor het verbeteren van de prestaties van de auto", wordt Rhys Morgan, directeur van de Royal Academy of Engineering, geciteerd door Motorsport.com. "Waarom zou een team een ​ 16-jarige zonder ervaring aannemen, als ze een ervaren monteur aan kunnen nemen, die direct aan de auto kan gaan werken. We denken dat er een mogelijkheid is om te onderzoeken hoe enkele uitsluitingen binnen het kostenplafond kunnen worden gemaakt om het binnenhalen van leerlingen aan te moedigen."

Reactie Formule 1

Ook Stefano Domenicali, de topman van de Formule 1, heeft inmiddels gereageerd. "De Hamilton Commission heeft een uitgebreid en indrukwekkend rapport afgeleverd dat de passie van Lewis voor deze zeer belangrijke kwestie laat zien", wordt hij geciteerd. "We zullen de tijd nemen om alle bevindingen te lezen en erover na te denken, maar we zijn het er volledig mee eens dat we de diversiteit in de sport moeten vergroten. We hebben actie ondernomen om dit aan te pakken en zullen de komende dagen vervolgstappen aankondigen", benadrukt hij.

Formule 1 onthult donderdag auto voor 2022: 'Nieuw tijdperk begint'Lees meer

"We willen een sport die representatief is voor onze enorm diverse fanbase en dat is de reden waarom de Formule 1, de FIA ​​en alle teams hard werken om onze gedetailleerde plannen uit te voeren om een ​​positieve verandering in de sport te creëren. Er is altijd meer te doen en het rapport zet aan tot nadenken over verdere acties die nodig zijn", besluit hij.

We waarderen het als je reageert op onze artikelen, maar houd het netjes en respectvol. Racistische en/of haatdragende reacties zijn niet toegestaan en kunnen resulteren in een ban.

Wat vinden jullie?
Geert66

Beetje jammer dat de sport gebruikt word om dit naar voren te brengen. Net zoals de voetballers met de homo vlag op hun shirt spelen, we vergeten voor het gemak dat wij 500 homo haters per week importeren.

141 36

Reacties (45)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.

Inloggen
 

Schrijf een reactie

Reacties (26)

Gravatar
Senior
Geert66
Gravatar
57
690
288
Feb 2020
First Poster
Geert66

Beetje jammer dat de sport gebruikt word om dit naar voren te brengen. Net zoals de voetballers met de homo vlag op hun shirt spelen, we vergeten voor het gemak dat wij 500 homo haters per week importeren.

Gravatar
Senior
Reese75
Gravatar
492
4754
1007
Sep 2020
Reese75

Hoe we het ook wenden of keren, of het nou voetbal is of formule1, podia als deze zijn bij uitstek het medium om een groot publiek te bereiken. Het mag alleen niet de sport zelf beïnvloeden maar als men dit verder gebruikt om een standpunt te verkondigen prima.

Ik vraag me echter wel af tot in hoeverre de livery van Mercedes nog de Black Lives Matter boodschap verduidelijkt? Na zoveel tijd verliest dat toch een beetje zijn kracht lijkt me.

Gravatar
Senior
Tr0llAlert
Gravatar
672
10295
2645
Dec 2020
Meeste likes
Tr0llAlert

Door de budget-cap zullen ze wel geen geld voor nieuwe verf meer hebben ...

Gravatar
Senior
Reese75
Gravatar
492
4754
1007
Sep 2020
Reese75

Hahahaha

Ik weet niet of het voor dit jaar ook op gaat maar vorig jaar hadden ze ook zilveren livery mee. Dit indien het zwart te nadelig zou werken wat betreft de temperatuur.

Gravatar
Regular
Rick
Gravatar
13
245
23
Mei 2021
Rick

Het probleem met positieve discriminatie is het feit dat je impliciet anderen discrimineert. Gewoon mensen op kwaliteiten beoordelen ipv op huidskleur geaardheid of geloof.

Show all replies (4)
Gravatar
Senior
Highwayknight0481
Gravatar
257
1696
856
Sep 2020
Highwayknight0481

Op zich kan ik het er wel mee eens zijn, maar allerlei regeltjes die door de FIA zelf zijn ingevoerd, zorgen er voor dat onervaren mensen liever niet worden aangenomen. Maak voor stagelopers en/of (jonge) mensen zonder werkervaring een uitzondering in het budgetplafond en zorg er voor dat ook die mensen aan de slag kunnen. Allemachtig, hoe moeilijk kan dat zijn?

Gravatar
Senior
Kuurie69
Gravatar
126
1297
478
Mei 2021
Kuurie69

Mag je wel zwarte mannen of vrouwen zeggen nog, en wat word het volgende, een transseksueel of een dikker persoon die ook in de sport wil komen??

De maatschappij draaft hier wel een beetje in door vind ik.

Gravatar
Regular
Nonno
Gravatar
18
202
74
Jul 2021
Nonno

Een beetje?

Gravatar
Amateur
pietervdw
Gravatar
3
97
151
Jul 2021
pietervdw

Oh nee!! Een transgender persoon die ook in de F1 zou willen werken?? Waar gaat de wereld naartoe??

Het moet toch voor iedereen ongeacht wie je bent mogelijk zijn om te willen doen wat je wilt? Als je de juiste competenties hebt? Wat maakt het dan uit of je trans, homo, dik, dun, wit, zwart etc. bent?

Reacties zoals die van jou geven wat mij betreft alleen maar aan dat er nog te weinig acceptatie is en dit soort initiatieven nog altijd nodig zijn.

Gravatar
Senior
Kuurie69
Gravatar
126
1297
478
Mei 2021
Kuurie69

Ik heb meer dan genoeg acceptatie voor elk ras of seksuele voorkeur, ikvind alleen dat er erg in doorgeslagen word, ook hier in ons eigen.land

Gravatar
Amateur
John
Gravatar
1
0
12
Jul 2021
John

Waar was je toen Ali G vroeg: is it course hé is black? Een week later krijg je straff ondanks hij zei zelf helmaal Nada!

Gravatar
Senior
Controvi
Gravatar
69
371
125
Jul 2019
Controvi

Ja als er uit een onderzoek blijkt dat de F1 structureel mensen weigerd die een andere kleur hebben dan blank, dan zeg ik dat het anders moet.

Dit alles komt zo geforceerd over dat het de indruk wekt dat in de f1 bijna racistisch is.

Maar als je alles goed lees en hoort is het niets meer dan alleen de beste mensen aannemen en dat zijn voor deze organisaties helaas voornamelijk blanke mensen.

Is dat de fout van de organisatie?

Denk ik niet.

En je opsomming is ook niet helemaal correct.

Tuurlijk mag iedereen proberen te doen wat hij wilt maar als jij denkt dat je met 100kg in een f1 auto mag gaan plaatsnemen, think again.

Is dat dat discriminatie? nee, dat gaat gewoon niet.

Ik heb ook nog nooit een persoon van 140kg een wereld record lange baan zien zwemmen.

Zou het wel kunnen? Nee is niet mogelijk.

IS dat dan ook discriminatie?

Gravatar
Amateur
Bigwolf34
Gravatar
1
12
51
Jul 2021
Bigwolf34

Draaft de maatschappij door ? ik weet niet , er worden nog altijd homo's vermoord omdat zij homo zijn , en negroïde mensen vermoord omdat zij zwart zijn . L Hamilton heeft gelijk.

Gravatar
Senior
Controvi
Gravatar
69
371
125
Jul 2019
Controvi

In afrika worden nog steeds blanke slaven verhandeld.

In arabische landen worden nog steeds mensen vermoord om hun geloof.

In afrika worden christenen gedood.

Er is veel aan de hand in de wereld en tegenwoordig loop je het risico dat als je bent wie je bent en iemand staat dat niet aan, kan het je kop kosten.

Is dat rede om iedereen maar geforceerd mensen te moeten laten accepteren.

Show all replies (7)
Gravatar
Senior
Cornelio
Gravatar
275
1777
1208
Apr 2021
Cornelio

Ik kan me toch herinneren dat er Brazilianen, Argentijnen, Japanners, Russen, Italianen, Duitsers, Nederlanders, Engelsen, Fransen, zuid-afrikaners, en nu ook een Chinese coureur in de f1 bezig is of zijn geweest. Dus waar heeft die het nu over, die zeikerd.

Gravatar
Senior
Sassi
Gravatar
118
859
330
Mar 2020
Sassi

Cornelio volgens mij wilt lewis , 50/50 coureurs , helft wit , helft zwart

Gravatar
Regular
Nonno
Gravatar
18
202
74
Jul 2021
Nonno

Ja leuk, dan kunnen we dammen

Show all replies (2)
Gravatar
Amateur
Hugo
Gravatar
4
72
16
Jul 2021
Hugo

Politics and sports Dont mix.

Zo'n trieste zaak dit.

Gravatar
Amateur
Gerda1964
Gravatar
1
106
5
Jul 2021
Gerda1964

Volgens mij is er geen sport zo divers als de F1. De mensen komen vanuit de hele wereld. Maar wat mij opvalt is dat er over zwarte mensen word gesproken, het gaat toch niet alleen om de kleur? Ik vind dat je de juiste gekwalificeerde mensen op de juiste plekken moet zetten en dat er niet gekeken moet worden naar afkomst of huidskleur. Dan doe je het volgens mij goed. Vanuit het standpunt van Hamilton word er eerst gekeken of je wel de juiste huidskleur hebt voordat je een kans krijgt.

Gravatar
Amateur
pietervdw
Gravatar
3
97
151
Jul 2021
pietervdw

Ik denk dat het probleem er in zit dat als je nu in de F1 rond kijkt, het grote deel van de mensen wit zijn (niet iedereen maar het grootste deel wel). Als er eerlijk en alleen naar competentie zou worden gekeken wat jij suggereert, dan zou het er veel diverser uit moeten zien, gezien huidskleur geen impact heeft op competenties. Dus wat Hamilton graag wil (zoals ik het begrijp) is kijken waarom dat zo is. Krijgt iedereen wel dezelfde kansen? Als 2 mensen dezelfde competenties hebben, wordt er dan vaker voor een wit iemand gekozen dan voor een zwart iemand? Misschien solliciteren zwarte mensen wel een stuk minder. Maar hoe komt dat dan? Gaat er in het proces ervoor, in het onderwijs of ergens anders al mis? Dat zijn de vragen waar volgens mij naar wordt gekeken, en niet ‘Ben je zwart? Dan heb je de baan.’

Gravatar
Senior
Autonoompersoon
Gravatar
55
791
453
Jul 2021
Autonoompersoon

Voor 45mijoen per jaar mag ie zich vooral bezig houden met racen en niet de sport omzeep helpen met z'n politieke geneuzel.... Dan had ie in 't parlement moeten gaan zitten

Gravatar
Amateur
pietervdw
Gravatar
3
97
151
Jul 2021
pietervdw

Maar hoezo is dit ‘politiek geneuzel’? Heeft toch niks met politiek te maken? Het gaat hier toch om diversiteit en sociale acceptatie?

Gravatar
Senior
Autonoompersoon
Gravatar
55
791
453
Jul 2021
Autonoompersoon

Oftewel politiek geneuzel...

Hij moet gewoon racen en proberen max tegen te houden..... Div genoeg hoor

Gravatar
Amateur
Ruud
Gravatar
3
24
11
Mei 2021
Ruud

Ik ben zelf werkzaam in de automotive en heb een engineering achtergrond. Er zijn maar heel weinig donkere jongens en ook heel weinig vrouwen die interesse hebben in engineering, ik ben ze heel weinig tegen gekomen tijdens de verschillende opleidingen. Je hebt geen 10 maanden onderzoek nodig om er achter te komen waar het "probleem" ligt. Vrouwen en donkere jongens zijn gewoon ondervertegenwoordigd omdat hun interesses ergens anders liggen, dit heeft dus niks met discriminatie te maken.

In de F1 werken de knapste koppen, je gelooft toch zeker niet dat ze de engineer met de beste papieren/kwaliteiten laten gaan omdat ie zwart of vrouw is ?

Als we discriminatie willen aanpakken zullen we eerst moeten beginnen met het erkennen dat het een universeel probleem is en niet alleen een wit probleem

Show all replies (5)
Gravatar
Senior
Autonoompersoon
Gravatar
55
791
453
Jul 2021
Autonoompersoon

Steeds minder zin om f1 te kijken... Na 30 jaar gekeken te hebben, kom ik dlangzaam maar zeker tot die conclusie.... Hij verpest de hele sport... Gatverdamme

Gravatar
Regular
Henk
Gravatar
33
206
132
Apr 2021
Henk

Tja.

Gravatar
Amateur
Netty
Gravatar
9
302
58
Jun 2021
Netty

Hamilton dwingt eigenlijk iedereen om zijn wens op te volgen. Eerst zorgt ie ervoor dat de coureurs knielen en BLM of End Racism te dragen.

Nu dwingt hij zijn eigen ras om zich in meer in de autosport te manifesteren.

De meeste zwarte mensen zien meer in voetbal of basketbal en andere atletische sporten. Waarom laat ie niet keuze aan hun zelf over

Lewis gaat zich een beetje als dictator gedragen, geen mooie eigenschap.

Gravatar
Regular
Gpfan
Gravatar
20
298
101
Jun 2021
Gpfan

Een beetje jammer dat uitgerekend hij er mee komt, toen afgelopen seizoen een flink aantal donkere sporters een weekend weigerden om te sporten gaf de heer Hamilton niet thuis. Zijn zakken moesten wel worden gevuld, de hypocriet. Maar wat het aantal donkere rijders en teamleden betreft heeft hij wel een punt.

Gravatar
Regular
Billy
Gravatar
39
301
185
Mei 2021
Billy

Sassi 50/50 gaat nooit lukken er zijn niet veel zw*rte vaders die 2 of 3 banen nemen om het financieel waar te maken voor hun zoon

Gravatar
Amateur
VonSchliefen
Gravatar
1
14
1
Jul 2021
VonSchliefen

Aan de auteur van dit artikel, get your facts straight, behalve Lewis, is Pascal Wehrlein ook zwart. Hij is behalve half Duitsch, ook half Afrikaans. Van Mauritus om precies te zijn.

Gravatar
Amateur
Rudy
Gravatar
4
36
12
Mar 2021
Rudy

En wat dacht je van d'r Indiërs Karun chandock en narain kartykean... Indiërs zijn niet bepaald wit of blank van huidskleur... karun is zelfs donkerder van huidskleur als dat Lewis is... ik ben zelf ook n kwart Indo.. zie wit in de winter, als n melkbus, en in de zomer goudbruin geroosterde pinda... best of Both world, zeg ik wel eens... zuid Amerikaans Latijns zijn ook niet blank...Japanners zijn ook niet blank. De ringen van de Olympische spelen zijn niet voor niks, groen, rood, geel , blauw en zwart... representeren de 5 prominenten mensenrassen.

Gravatar
Amateur
Rudy
Gravatar
4
36
12
Mar 2021
Rudy

Schrijfster kimberly hoefnagel. Doe eens eerst beter je huiswerk voordat je je eerste alinea begint... Lewis in niet de 1e gekleurde mens die de f1 betreed... of wil je zeggen dat Japanners, Indiërs, en Brazilianen niet gekleurd zijn??? Ik ben zelf een kwart Indo met Amerikaanse roots, Italiaans racehart en as finishing touch God made me dutch

F1 analysts by sky, is ex f1 coureur. Karen Chandock. Een Indiër. Niet bepaald wit van huidskleur. Emerson fotopapier, Braziliaan... ook Latijns getint en niet blank... alle Japanners. Zijn net als ikzelf zogezegde spleetogen, en geelgouden, zoals de blanke ons vroeger uitscholden...

Ja, ik vind het goed dat er aandacht aan gegeven wordt. En er een kans of mogelijkheid moet bestaan voor de donkere medemens om n kans te krijgen als crewmember ofzelfs piloot in de f1, of welke raceklasse dan ook. Welke sport dan ook... maar, uh, hoe zeg ik dit op de juiste manier.. wordt er ook niet door vele oudere donker huidige mensen aan hun kinderen

Gravatar
Senior
Controvi
Gravatar
69
371
125
Jul 2019
Controvi

ik hoop dat dit niet de kant opgaat waarbij straks iemand bij de pitstops niet weet hoe hij een band moet vervangen, maar hij is gelukkig wel zwart #diversiteit :/

Ik vraag me af hoeveel mensen daadwerklijk een hekel hebben aan Lewis omdat hij niet blank is.

Ik vraag me ook af of het ook niet iets te geforceerd is.

Ik ken de statistieken natuurlijk niet maar wereldwijd is als het goed is het grootste deel van de niet blanke gemeenschap onder de armoede grens.

Dat zall 100% de gang naar f1 belemmeren.

Is het dan gek dat er weinig niet blanke mensen rondlopen?

Hopen dat het de kwaliteit niet beinvloed

Gravatar
Senior
ANDRE H
Gravatar
63
601
179
Apr 2021
ANDRE H

Als je goed genoeg bent, kom je er vanzelf in. En anders niet. Thats life.

Gravatar
Amateur
Marianne
Gravatar
1
12
0
Jul 2021
Marianne

Ik vind dat we eens moeten beginnen om bij welke sport dan ook, te vertellen of deze mensen ,,anders,, zouden dan ,,wij,, ik hoor en lees nu weer, een zwarte racer, een schaatser die homo is, of een voetballer die

Op de een of andere manier anders in het leven staat. .waarom moeten we dat er bij vermelden. We zijn van binnen gewoon hetzelfde. Mensen . Als we daar eens mee zouden beginnen, misschien wordt het dan iets beter. En verder hoop ik dat Max zondag weer wint.

Gravatar
Amateur
Buggytime
Gravatar
2
24
1
Jul 2021
Buggytime

Bij gelijke geschiktheid krijgen: vrouwen, allochtonen, homo's, transgenders,transseksuele, lesbiennes, werklozen, 55+, anders dan wit gekleurde, kleine mensen, mensen met een handicap,indianen ( ben ik nog iemand vergeten? ) De voorkeur !!

Gravatar
Amateur
EmJee61
Gravatar
2
11
1
Jul 2021
EmJee61

Er wordt hier gesproken over een 'Budgetplafond' van de Teams. Misschien dat Hamilton dan een deel van zijn giga-gage (miljoenen, dus) wil afstaan c.q. investeren om een deze diversiteit in de Teams te bevorderen? Ik denk dat hij wel 'n paar dollartjes kan missen om dit Budgetplafond te verhogen.....

Gravatar
Amateur
Charlotte341
Gravatar
1
5
0
Jul 2021
Charlotte341

Ik word liever aangenomen omdat ik goed ben dan omdat ik vrouw ben. En ik kan me zo voorstellen dat een echte sportman/vrouw toch ook liever wint omdat ie de beste is en er zelf hard voor gewerkt heeft dan omdat ie een kleurtje heeft of op het eigen geslacht valt of een bepaald geloof aanhangt. Dus als er een verplicht ratio in komt gaan ze dan niet zeiken dat het alsnog oneerlijk is als bijvoorbeeld Max altijd wint... en zelfs die rijkelui zoontjes hebben soms of geluk of talent anders zouden ze toch niet af en toe het podium halen. Maar als je dan eerlijke kansen wil geven zorg dan dat zo'n plek naar een wat minder financieel gezegd maar groot talent gaat.

Gravatar
Amateur
MarkTheOldtimer
Gravatar
1
3
3
Jul 2021
MarkTheOldtimer

Waarom alleen zwarten?

Waarom blijft de discriminatie overeind van de transgenders, homo's, lesbiennes, Chinezen, indianen, bijstandsmoeders, hdhd gediagnosticeerd mensen?????????

Gravatar
Amateur
Marcello68
Gravatar
1
8
0
Jul 2021
Marcello68

Laat hij dan eens zelf het goede voorbeeld geven en zijn PA, Angela Cullen, inruilen. Of valt hij zelf op blond en blank?

Gravatar
Amateur
Benwel
Gravatar
1
1
3
Jul 2021
Benwel

Is toch prima, jammer dat het van een zoveelvoudige zwarte F1 wereldkampioen moet komen,...of worden de blanken dan bang dat er meer zwarten in de f1 wereldkampioen gaan worden ofzo??? Het leven bestaat allang niet meer alleen voor de blanke rassen toch? Iedereen is van de wereld en...???? Precies!!! Goed plan!!!

Gravatar
Amateur
Tukkertje
Gravatar
1
8
1
Jul 2021
Tukkertje

Ik heb het helemaal gehad met al die mensen die hun stempel moeten zetten omdat ze een kleurtje hebben, een geloof hebben of een parkietje niet meer in een kooitje willen hebben. Ze mogen geloven wat ze willen, maar ik wil er niet mee lastig worden gevallen. De realiteit is echter anders, als Nederlander heb niets meer te vertellen in je eigen land. laat staan in Europa. Bah, ik neem wel een negerzoen als troost... oeps... ook dat mag niet meer....

Gravatar
Amateur
Frank
Gravatar
2
35
4
Jul 2021
Frank

Ik snap overigens niet zo goed waarom pietervdw zoveel negatieve beoordelingen krijgt, hij maakt toch een goed punt?

Gravatar
Amateur
SnellePatje
Gravatar
2
2
0
Jul 2021
SnellePatje

Ik lees in de reacties "politics and sport don't mix"

Ik denk dat mensen even vergeten dat de F1 uit meer dan 50% uit politiek bestaat. Merken jullie er zelf iets van die kijken op tv of op de tribune zitten? Nee toch?

Of zo ja, wat voel je dan precies dat er in eens meer donkere/gekleurde mensen mee doen in de sport?

Dit is de kans om je te laten horen aan een massaal publiek en Lewis heeft dit op een zeer goede indrukwekkende wijze gedaan.

Fijn dat er iets gedaan wordt en ook erkend wordt. Tevens is zwart en wit geen kleur en hebben we allemaal de zelfde kleur bloed.

Ik stem voor en ook voor vrouwen in de F1.

Als 8 jarige volg ik de sport op de voet en ben nu 42, ik beb de kleintjes groot zien worden die nu de jongere opleiden en klaarstomen.

Op naar een mooiere betere en competatieve sport.

Gravatar
Regular
Cappa
Gravatar
36
176
42
Aug 2020
Cappa

Sinds LH die commissie heeft opgericht ben ik meteen gaan karten. Volgend jaar autosport en hopelijk snel naar de F1. Karten gaat perfect. Ik ben 69 jaar en de enige met 'een kleurtje', dus moet een makkie zijn om over 2 á 3 jaar bij MB in te stappen. Ik zal het Lewis niet al te moeilijk maken om kampioen te worden. Ik heb mij F1 carrière immers aan hém te danken.

Ontdek het op Google Play